Za nehody motorek může i jejich špatný stav

03089683.jpeg
03089683.jpeg

Za nehodami motocyklů bývá poměrně často i jejich špatný technický stav. Jak jsou na tom české motorky? Čemu při údržbě a při koupi z druhé ruky věnovat pozornost?

O víkendu na českých silnicích opět umírali motorkáři. Dopravní nehody tentokrát nepřežili tři z nich. Za rok 2014 bylo takových případů 85. Kromě rychlé jízdy, která je nejčastější příčinou nehod motorkářů, může podle dopravní policie za havárie často i špatný technický stav motocyklu.

Jaký je reálný stav motorek v České republice? A jaké jsou nejčastější technické problémy? Zaptali jsme se Jana Rameše z Českých motocyklových novin: "Technické problémy nejde paušalizovat. To je model od modelu. Někde hoří elektrika. Jinde zlobí převodovka. Ale není to v zásadě nic, co bychom neznali z aut."

Oproti minulosti motorky v lepším stavu

"Reálný stav motocyklů v České republice mě paradoxně přijde jako zlepšující se. Rozhodně lepší než před nějakými patnácti, dvaceti lety, kdy byla motorka brána vlastně jako koníček pro ty nejodvážnější nebo nejotrlejší a nezarytější. Dneska je to už poměrně běžná věc. Lidé si splní své tajné sny z mládí. Kupují si nové motorky a od toho se to hodně odvíjí. Protože jsou zvyklí utrácet peníze jak za motorku, tak potom za následující servis," konstatuje Jan Rameš.

Čtěte také

Příprava na sezonu: Brzdy, tlumiče, pneumatiky

U motorek je větší problém se sezónností jejich provozu než u aut. Spousta z nich totiž nejezdí od podzimu do jara. Jak by tedy na novou sezonu měla být motorka připravená? Jan Rameš radí: "Měla by být připravována dobře. Ideálně už na podzim. Když jí člověk zazimovává, měl by se podívat, co ho na jaře čeká. Protože na jaře vysvitne sluníčko, všichni hned vyjedou. To, že nemáte nabitou baterii a vyměnený olej, to zjistíte. Respektive, baterku zjistíte. Olej tak úplně neřešíte. To vždycky jde nějak dohonit."

"Hlavně byste se měli podívat, jak jsou na tom brzdy. V jakém stavu jsou destičky. Vzpomenout si, kdy jste naposledy vyměnili kapalinu. Abyste najednou v Alpách nezjistili, že nebrzdíte. Hodně podceňovaná je kontrola tlumičů. Jestli to teče, neteče. Kdy byla měněná kapalina v přední vidlici. Protože to dělá strašně moc s tou motorkou. Vás drží na té motorce na silnici jen dvě kola s maličkou styčnou plochou a vy potřebujete, aby neustále byla v kontaktu. A potom jsou to právě ty pneumatiky, o kterých jsem už mluvil. Ty jsou alfou a omegou každého motocyklu."

Čtěte také

Koupě z druhé ruky

Na co si dát pozor v případě koupě motorky z druhé ruky? "To se zase nedá říct úplně paušálně. Chce to vyhledat si, jaké problémy ten model obvykle mívá. Vzít si s sebou víc kamarádů. Když tomu vůbec nerozumíte, nebojte se připlatit si za odborníka a vzít si s sebou někoho, kdo má s daným motocyklem zkušenosti a ví, kam se podívat," uzavírá Jan Rameš.