Z tepla do tepla

27. únor 2007 13:00

Víte kolik je dní v roce, kdy teplota klesne pod 5 stupňů? Pravda, letos to bude možná o něco míň, ale průměrně je zima 135 dní v roce. A každý řidič ví, jaké to je sednout si do vymrzlého auta a v péřovce čekat až se auto ohřeje. Přitom existuje jedno elegantní řešení. Jmenuje se nezávislé topení. Zjišťovali jsme pro vás, co všechno umí, jak náročná je montáž a další užitečné věci.

Zní to zajímavě. Jen si představte - venku je 20 pod nulou, přijdete ke svému autu, vůbec se neobtěžujete s nějakým škrábáním námrazy, protože žádná není, skla se nemlží, sednete si do vyhřátého auta a na první škrtnutí nastartujete předehřátý motor. To vše díky nezávislému topení. Jak to vlastně vypadá?

"Agregát je velký jako zhruba polovina krabice od bod. Do této krabice vede přívod paliva, buď benzinu, nebo dieselu - záleží na co auto jezdí, dále přívod vzduchu a odvod spalin. Na tento agregát je připojena chladící soustava vozu, která je ohřívána tímto agregátem," popisuje Vladimír Hradecký z firmy Webasto.

Nejdříve se ohřeje motor.

"Zapnu ovladačem nezávislé topení, které začne produkovat teplo. Nejdřív ohřeje motor a dále putuje teplo do výměníku, který přes vozový ventilátor vhání teplo do kabiny."

Topení můžete ovládat programovatelnými hodinami na přístrojové desce, ovladačem na klíčích anebo nově také mobilním telefonem. Prostě svému autu napíšete SMS zprávu, aby začlo topit, protože za chvilku příjdete. Během čtvrt hodiny je auto pěkně prohřáté, stačí nastartovat a vyjet. A podle Filipa Hendrycha je právě předehřátý motor při zimních startech velkou výhodou, a to hlavně u dieselů.

"Studený start snižuje životnost motoru. Uvádí se, že jeden studený start je jako ujetí 20 000 kilometrů. Z toho je zřejmé, že pokud startujeme předehřátý motor je to výhodnější. Navíc v zimním období nedochází k tak vysokému nárustu spotřeby, protože vyjíždíme už s předehřátým motorem. Buď na provozní teplotu anebo minimálně na teplotu 30 až 50 stupňů, a to je pak provozní teplota dosažena velmi rychle."

Nezávislým topením se dá topit, i když jste uvízli v zácpě nebo prostě někde čekáte a máte vypnutý motor. Ale pozor, ne déle než dvě hodiny.

"Spotřeba nezávislého topení jako takového je minimální, ovšem je potřeba připočíst k tomu i příkon vozového ventilátoru. Ten v závislosti na nastavení stupně výkonu má samozřejmě velkou spotřebu. Pokud budeme hospodařit rozumně, můžeme s ním topit bez problémů hodinu až dvě, i když je motor vypnutý."

Kromě elektřiny spotřebovává nezávislé topení i pohonné hmoty auta, a to maximálně půl litru na hodinu. Jak je to s montáží?

"Montáž se provádí zpravidla někam do motorového prostoru. Jedná se o zapojení nezávislého topení přímo do vodního systému, je potřeba přivést palivo a udělat sání a výfuk. Montáž je nutné svěřit autorizovanému servisu, sami se do toho určitě nepouštějte. Montáž zabere skoro celý den."

Bohužel za luxus, jakým nezávislé topení určitě je, se platí. Cena začíná na 22 000 korunách bez montáže. Výhodu mají některá nová dieselová auta, která jsou z výroby vybavena přihřívačem motoru. Ten se dá lehce předělat na nezávislé topení a přestavba vyjde asi na polovinu.

autor: bob
Spustit audio