Vývoj helmy na motorku trvá tři roky

Helma (ilustrační foto)

Nákup motocyklové helmy stejně jako veškerého příslušenství na motorku motorkáři obvykle podceňují. Často je to totiž tak, že všechny své volné prostředky utratí za motorku, případně za její servis, a na zbytek jim už jaksi nezůstanou peníze. V euforii z nového stroje bohužel nemyslí na to, že v případě karambolu mohou být následky tragické.

Levné oděvy se rozhrnou, chrániče na suchý zip sjedou a levná helma praskne nebo se v pantech vylomí její přední část. Helma renomovaných značek by tohle všechno měla vydržet. Její vývoj trval zhruba tři roky, jak plyne z materiálů motocyklového oddělení BMW.

Přestože helma je především funkční věc, líbit se prostě musí. I proto se stejně jako u návrhu každého auta nebo motorky začíná skicami. Pak přichází na řadu ručně dělaný hliněný model.

„Dobrý design helmy je vždy o funkčnosti, bezpečnosti, výkonu, aerodynamice, hlučnosti a pak až o symbolech té které značky. V našem případě se snažíme vyjádřit kvalitu a inženýring, který dává najevo, že jde o něco pokrokového. Pokud se to podaří, můžeme mluvit o dobrém designu,“ popisuje David Robb, který má vývoj v BMW na starosti.

Bez počítačových simulací a testů by to nešlo

Prototypy jsou posléze modelovány v 3D programech a pak se jich několik kusů vyrobí. Dostanou je k testování jezdci značky. Ti musejí absolvovat řadu testů nejen v běžném provozu a na okruhu, ale jde také o zkoušky v aerodynamickém tunelu anebo ve speciální vodní komoře, kde jezdce a jeho novou helmu smáčí zhruba 250 litrů vlažné vody v každé minutě, co stráví uvnitř.

Sériová produkce začne vylisováním tvaru základu helmy, který je vždy tím nejdůležitějším. Pak přichází fáze vodních trysek s tlakem až tisíce barů, které s přesností na desetinu milimetru vrtají do skeletu otvory pro hledí nebo větrání. „Přesnost je důležitá také v dalším procesu, při lakování. BMW si na to nedávno postavilo speciální novou linku. Trvalo to rok a půl,“ dodává David Robb.

Helmy jsou testovány i posléze během sériové výroby. V poslední fázi jejich výroby přichází ruční kompletace. Přilby dostávají plastové části límce a větrací štítky. Tři roky od první nákresu je helma hotová. Pak stačí vybrat správnou velikost a nečekat, že dobrou helmu seženete za tři tisíce.