Vše za vás vyřídí? Pozor na to!

24. leden 2006 13:00

Přesně před týdnem jsme se v Motožurnálu zabývali tím, jak nejlépe využít výhod asistenčních služeb. Zmínili jsme se také o službě servis-mobil, která velmi rychle dorazí na místo vaší nehody a nabízí pomoc při odtahu či opravě auta, což ovšem nemusí být v konečném důsledku tak výhodné, jak se na první pohled zdá. Snadno se totiž může stát, že motorista, který poctivě platí povinné ručení nebo dokonce havarijní pojistku, si ne vlastní vinou zaplatí odtah i opravu z vlastní kapsy a v případě nového auta klidně může přijít i o záruku. Jak je to možné?

Jednoduše proto, že nevyužije toho správného servisu. Kvůli neoriginálním dílům pak ztratí záruku výrobce nebo dovozce auta a pojišťovna proplatí jen náklady do obvyklé výše, přestože zmíněný servis v podstatě zneužil vaší situace a naúčtoval podstatně vyšší částku. Ale není to samozřejmě pravidlem, toto je ta nejhorší varianta. Takže pěkně popořádku. Stane se dopravní nehoda, nic vážného jen pomačkané plechy, a většinou dříve než policie se na místě objeví asistenční služba z nějakého nejbližšího servisu.

"Jsou tam velice často. Pokud nám nepřekáží ve zpracování nehody, pak nám nevadí. Bohužel se najdou i velmi nepříjemní mechanici, kteří se na nás po žádosti o odstavení vozidla jinam oboří," přibližuje své zkušenosti zpracovatelka dopravních nehod Michaela Kašparová. A jak je možné, že tito servisní technici jsou u nehody dříve než policie? Podle jednoho z nich, Gustava Rykla, je to velmi jednoduché. "Víceméně jsou to náhody, protože prostě jezdím stále dokola. Buď nehodu vidím sám, nebo si ji najdu na internetu, nebo o ní slyším ve vysílačce, protože řidiči kamiónů a taxi se před místy, kde jsou nehody, mezi sebou varují. O nehodě se tedy dozvím poměrně brzo a výjezd policie trvá několik desítek minut."

Na mikrofon to sice nikdo neřekne, ale zainteresovaní se shodují, že další možností jsou informace přímo od policistů, které samozřejmě nejsou zadarmo. Protože, jak připomíná Milan Káňa z pojišťovny Allianz, autoservisů je na našem trhu opravdu hodně. "Konkurenční boj je tvrdý a každý se snaží pro sebe urvat co nejvíce. To stojí za snahou být co nejdříve u dopravní nehody a co nejdříve získat klienta." Což vzhledem k tomu, že po dopravní nehodě, byť jde pouze o plechařinu, bývá člověk většinou rozrušený, není tak složité. Zvláště, když nabídka je komplexní. "Nabízíme pomoc ve formě odtahu vozidla, zajištění místa nehody do příjezdu policie, následně opravu vozidla, náhradní vozidlo a další věci, které jsou s tím spojené." A řidiči bývají v prvním okamžiku po nehodě velice spokojeni. Tak jako karlovarská podnikatelka, jejíž zánovní oktávii v Praze zcela zrušil mladý muž, jedoucí na červenou. "Jestliže mi přivezou náhradní auto, pak takové služby ocením. Možná to funguje proto, že už jsme v EU. Takhle by to mělo fungovat. Nenechám si v žádném případě zkazit den."

Jenže nic není tak ideální, jak by se na první pohled mohlo zdát. Například Petr Baubín z Ústředního automotoklubu nabádá každého motoristu k obezřetnosti. "Je lepší se nadechnout, kuřák si může zapálit, a vše si rozmyslet, než přijmeme nabízenou pomoc."

Aby jste totiž zbytečně neplatili na co máte ze zákonného či havarijního pojištění nárok, pak je důležité to, co třeba servis, jehož asistenční vůz řídí Gustav Rykl, má. "Spolupracujeme se všemi pojišťovnami na trhu a jezdíme k nehodám, abychom řidičům nabídli vyřízení pojistné události."

Protože tak, jako má člověk zdravotní pojištění, pak stejně tak má vaše auto minimálně povinné ručení. Takže si řekneme, co se může stát, kdy necháte své auto odtáhnout a opravit v nesmluvním servisu své pojišťovny, a jak se toho vyvarovat.

Pokud byste pozorně prostudovali všeobecné pojistné podmínky k pojišťovacím smlouvám, a to ke své škodě dělá jen málokdo, pak byste tam marně hledali povinnost nechat opravit auto pouze ve smluvním servisu té které pojišťovny. Ovšem je tam nenápadná věta o tom, že pojistným plněním se rozumí účelně vynaložené a přiměřené náklady na opravu za použití nových náhradních dílů nebo částí vozidla, maximálně však do výše obvyklé ceny. A v tom je právě ten problém.

"Může se stát, že se u dopravní nehody objeví nějaká odtahová nebo asistenční služba, která nemá smlouvu s patřičnou pojišťovnou, a může dojít k tomu, že cena opravy bude několikanásobně vyšší. Potom může nastat problém, že pojišťovna nebude chtít uhradit celou částku, protože není obvyklá, ale je vyšší," říká Milan Káňa z pojišťovny Allianz s tím, že počet takových případů se stále zvyšuje. A právě proto pojišťovny spoléhají na své smluvní servisy, které jsou pro ně zárukou, že cena opravy dosáhne skutečně obvyklé hodnoty.

"Vědí, jak kvalitně servisy pracují a vědí, jak kvalitně pracují odtahové služby. Je to nejen otázka kvality, ale i ceny a toho, že tyto služby jsou garantované. Pro klienta je to výhodné i z toho důvodu, že například u smluvních servisů nemusí nic platit na místě. Pojišťovna má smlouvu, že servis provede opravu a všechny finanční záležitosti si pojišťovna vyřídí přímo s ním. Na místě se tedy vůbec nic nehradí."

Ovšem pouze v případě, že bezprostředně po nehodě zavolá asistenční službu své pojišťovny a s ní konzultuje další postup, protože i nevyžádaná asistenční služba z blízkého servisu může mít smlouvu s vaší pojišťovnou.

"Motorista, který má havárii, se musí nejprve obrátit na odborníky ze své pojišťovny, a to už z toho důvodu, aby další postup likvidace proběhl co nejjednodušeji a nejlépe," zdůrazňuje Petr Bold z Global Assistance.

Následné jednání klienta a pojišťovny o proplacení faktury s nadhodnocenou částkou totiž pro klienta nebývá úspěšné. Využití asistenční služby pojišťovny je důležité v případě nehody nového auta na leasing, protože většinou je přímo ve smlouvě zakotvena nutnost oprav v autorizovaných servisech. A jak dodává Václav Bálek z České pojišťovny, operátorka na čísle asistenční služby má možnost nahlédnout do jednotlivých smluv a může tím řidiči velmi usnadnit situaci. "Důležité je, kdo je pojistníkem. Řidič totiž může mít od leasingové společnosti doklad o tom, že může jednat přímo z pojišťovnou nebo pro pojišťovnu musí být vždy partnerem přímo leasingová společnost."

Takže si to spolu s Milanem Káňou shrňme, jak co nejpříjemnějším způsobem vyřešit tak nepříjemnou věc, jako je dopravní nehoda. "Jsou 3 nejdůležitější věci: policie, případně záchranná služba a pojišťovna. Tím nemůže člověk nic zkazit. Naopak potom bude mít při vyřizování pojistné události klid."

autor: evk
Spustit audio