Vodíkový pohon je zelená alternativa nejen pro nákladní auta, věří expert automobilky Toyota
Expert na alternativní pohony v japonské automobilce Thiebault Paquet v exkluzivním rozhovoru reportérovi Experimentu Matěji Skalickému vysvětlil , jak funguje vodíkové auto a jaké výhody má vodík například oproti bateriovému pohonu.
Na jakém principu funguje vodíkový pohon?
Palivový článek funguje opačně než elektrolýza. Tu si možná spousta lidí vyzkoušela ve škole. Když dáte do vody dvě elektrody napojené na baterii, uvidíte, jak se na jedné z nich tvoří vodík. Palivový článek funguje naruby: Když spojíte vodík se vzduchem, vznikne elektrická energie. V autě musíte palivové články zásobit vodíkem, vzduch získáváte z přírody. Tím vznikne elektřina a jedinou odpadní látkou je voda nebo vodní pára. Je to velmi čistý způsob výroby elektřiny.
Mluvíte o tom, jaké má tato technologie výhody. Ale jaké jsou její minusy?
Dnes ještě neexistuje pořádná vodíková infrastruktura. I když dělá se pro to hodně, podívejte se například na Německo. Němci plánují, že v roce 2023 budou mít zhruba 400 vodíkových stanic. Věříme, že pro řidiče je vodík velmi praktickým řešením, protože jeho doplňování je stejně rychlé a jednoduché jako tankování u běžného auta.
Skladování a přepravování vodíku je poměrně složitá záležitost. Jak vůbec vodík získáváme?
Vodík vzniká jako druhotný produkt chemického průmyslu, ale můžeme ho získat i pomocí obnovitelných zdrojů. Vezměte si solární panely, pomocí kterých vyrábíme elektřinu. Elektrolyzér umí ze slunečních paprsků takto vyrobit stoprocentně zelený vodík.
Vývoj je ještě na začátku, ale například značka Hyundai i Toyota už jeden model na vodík mají. Je to budoucnost automobilového průmyslu?
Zdvojnásobit výrobu a udržet emise na uzdě? Německý chemický gigant tvrdí, že ví jak na to
Zvýšit výrobu, ale nevypouštět do ovzduší více oxidu uhličitého. To je plán jedné z největších chemických společností na světě, německé BASF. Za minulý rok firma vyprodukovala přes 20 milionů tun oxidu uhličitého. Toto číslo nechce navyšovat až do roku 2030, objem výroby firmy by přitom měl stoupnout až o polovinu. Jak toho chce německý chemický gigant dosáhnout, zjišťoval reportér Experimentu Vojtěch Koval.
Nemyslíme si, že existuje jen jedno správné řešení. Je tu prostor pro několik různých technologií. Možná v některých regionech mají pro vodík větší využití. Jako například v Japonsku, kde chtějí v roce 2030 prodávat 800 tisíc aut na vodík. Čína má ale jiný směr, stejně tak i Evropa.
Mezi bateriemi a vodíkem není žádná rivalita, ale když se třeba podíváte na velká užitková auta, jejich baterie jsou velmi těžké v poměru k množství energie, které nabízejí. Když je srovnáme třeba s dieselovým pohonem, jsou baterie i 50krát těžší.
Lidé čekají na jedno perfektní palivové řešení, ale v to my nevěříme.
Thiebault Paque
Když máte nákladní auto, chcete převážet zboží, ne baterie. Pak je mnohem lepší variantou právě vodík, tedy palivové články. Možná zaberou podobně místa jako baterie, ale jsou výrazně lehčí, dokonce lehčí než benzinový pohon.
Související
-
Je ve vodíku budoucnost dieselových motorů?
Inženýři pražského ČVUT zkoušejí najít způsob, jak co nejvíce snížit emise naftových motorů. Zkoušejí proto „krmit“ naftový motor vodíkem.
-
Vodíkové články už nejsou sci-fi. Začnou pohánět auta do...
V alternativních pohonech a zdrojích energie je podle Aleše Doucka budoucnost a první vodíkové autobusy už se objevují v evropských městech. Čeští výzkumníci vodíko...
-
Pražské lodě by mohly na vodík plout už za dva roky....
Budou vozidla v budoucnosti jezdit na elektřinu, nebo třeba na vodík? Vědci z ÚJV Řež sází zvláště u menších dopravních prostředků, jako jsou skútry nebo malá plavi...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.