V létě bude provoz komplikovat mimořádné množství uzavírek

16. červen 2015
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03155807.jpeg

Řidiče čekají na letních cestách další desítky uzavírek. Už teď je složité najít cestu bez dopravního omezení. Je možné opravy alespoň urychlit? A jak se o omezeních mohou řidiči dozvědět?

Celkem patnáct uzavírek a omezení potká dnes řidič při cestě z Prahy do Brna. A když pojede z hlavního města třeba do Příbrami, tak jej čekají uzavírky dvě. Prakticky neexistuje hlavní tah, na kterém by nepracovali dělníci. A nejen to, díky štědrým dotacím se intenzivně opravují i silnice nižších tříd. A v létě to bude ještě horší.

Bargy, finišéry, těžká technika jsou letos nedílnou součástí našich cest. Pravda, ne všude se dělníci vyskytují v takové intenzitě, jak by si řidiči přáli. To ale nic nemění na faktu, že kvůli dopravnímu omezení musí jet pomaleji, anebo nezřídka i jen popojíždět v dlouhé koloně. Navíc kvůli opravám silnic nižších tříd to na objížďkách vypadá častokrát ještě hůř.

„Ta otrava je opravdu hrozná s tím, co se tu děje.“
„Na lepší cesty se všichni těšíme. Ale nejde uzavřít dvě hlavní tepny a čekat, že bude organismus žít.“
„V Německu, mi přijde, že jsou s tím rychleji hotoví.“
„Jeli jsme do Norska. Když jsme jeli tam, dělali deset kilometrů dálnice. A když jsme se za deset dnů vraceli, tak měli všechno hotové,“ komentují situaci dotázaní řidiči.

Čtěte také

Jak práce na silnicích urychlit?

Stavební firmy nemají ve smlouvách přesnou pracovní dobu, záleží také na použité technologii. Podle ministra dopravy za Hnutí Ano Dana Ťoka existují možnosti, jak urychlit opravy: „I když ty opravy probíhají poměrně rychle, bavíme se o tom, jak do té smlouvy dostat institut, který by ty firmy motivoval k rychlejší práci. To znamená nějaký bonus za rychlejší provedení a další věci.“

V létě bude provoz komplikovat množství nových uzavírek

V létě opravy skoro na všech hlavních tazích

Stojíme u mapy, kde je celá síť hlavních tahů, a prakticky na každém je nějaká informace o tom, že se bude opravovat. Generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy se proto ptáme, kde čekají řidiče další opravy? „Téměř na všech tazích. Ať už se to týká dálnice D11, kde plánujeme přetah cementobetonové vozovky. D1 dva úseky. Připravujeme i opravy úseků, které jsou už dneska z našeho pohledu v havarijním stavu. Týká se to dálnice D2, D5, pokračování dálnice D1 za Brnem.“

Jak už z našeho vysílání několikrát zaznělo, důvodem obrovského množství oprav je paradoxně dostatek peněz. Celkově na všechny cesty je vyhrazeno 10 miliard 200 miliónů korun a to je opravdu veliká částka. Jen na státních cestách jsou to stovky uzavírek. „Jenom k dnešnímu dni máme zesmluvněno 209 zakázek a dobíhají nám tendry na 104 zakázek,“ konstatuje Jan Kroupa z ŘSD.

Čtěte také

Informace pro řidiče na webu a v Zelené vlně

Vzájemná koordinace je tak hodně složitá a ke smůle řidičů častokrát z jednoho omezení vjedou do druhého. Ministr dopravy Dan Ťok proto před každou delší cestou doporučuje podívat se na stránky www.dopravniinfo.cz: „Na tom webu, který provozuje ŘSD, jsou aktuální informace. A tam by je nemělo nic překvapit. Zároveň velmi dobré informace o dopravě jsou na Českém rozhlase, se kterým spolupracujeme.“

Redaktoři Zelené vlny v případě jakýchkoli problémů na silnicích vstupují do vysílání okamžitě.

autor: evk
Spustit audio