V Česku se pravidelně poutá jen polovina řidičů

2. říjen 2003

Nasednout do auta a zapnout si bezpečnostní pás by měla být pro každého samozřejmost. Přesto na českých silnicích jezdí pravidelně připoutána jen polovina řidičů a spolujezdců. Ukázala to anketa Ústředního automotoklubu České republiky v rámci akce Prázdniny se simulátorem aneb pásy nejsou pro legraci, na kterou jsme vás v průběhu léta zvali.

Z dotázaných v anketě ÚAMK 55 procent uvedlo, že jezdí připoutáni vždy, 75 procent respondentů se poutá pouze mimo město a necelých 20 procent českých motoristů pásy nepoužívá vůbec. "Je tam hodně mladých lidí, což je překvapující, protože právě mladí lidé jezdí většinou rychle a agresivně," dodává k výsledkům průzkumu marketingový ředitel automotoklubu Jiří Volf.

Jak vypadá náraz auta do pevné překážky ve třicetikilometrové rychlosti, si mohli řidiči na vlastní kůži vyzkoušet ve speciálním simulátoru. Filozofie demonstrace simulátoru vychází z celoevropských statistik, které uvádějí, že pokud by cestující na předních i zadních sedadlech automobilů za všech okolností používali během jízdy bezpečnostní pásy, mohlo by každý rok být zachráněno nejméně 7500 lidských životů.

Simulátor se během srpna zastavil na 32 místech celé České republiky, z toho 15 mimo hlavní město. Řidiči se s ním mohli setkat především na parkovištích obchodních center a u čerpacích stanic. Právě tam totiž motoristé často používání pásů podceňují.

simulátor nárazu

Celkem si simulaci nárazu vyzkoušelo 7324 lidí. Ačkoliv se třicetikilometrová rychlost na první pohled nezdá nijak závratná, síla nárazu většinu překvapila. "Mnozí ačkoliv si měli možnost vyzkoušet simulátor nárazu měli takovou obavu, že si to opravdu nevyzkoušeli. To všeobecně znamená, že se lidé bojí jezdit nepřipoutáni, mají strach z následků a je jen otázkou, jak jim to nějakou vhodnou formou ukázat," líčí zkušenosti řidičů Jiří Volf.

Že má těch několik vteřin, které věnujeme zapnutí pásu, v případě nehody skutečně osudovou cenu, nejlépe vědí záchranáři. Potvrzuje to mluvčí pražské záchranné služby Marek Uhlíř. "Není málo případů, kdy v autě jedou dva lidé na předních sedadlech, jeden je připoutaný a druhý ne, po čelním nárazu ten připoutaný vyvázne bez zranění a ten, který připoutaný nebyl vyletí ven, skončí na jednotce intenzivní péče, nebo je dokonce mrtvý," varuje před lehkovážností.

Prázdninová akce Ústředního automotoklubu, jejímž hlavním úkolem bylo přesvědčit motoristy o účelnosti a prospěšnosti používání bezpečnostních pásů, rozhodně nebyla poslední a pokud byste si rádi vyzkoušeli pocity při nárazu v simulátoru, příležitost budete mít i v dalších měsících.

autor: dka
Spustit audio