Uzavírky na hlavních tepnách ČR

31. červenec 2007 13:42

Motoristická sezóna vrcholí začátkem léta. Poznáte to lehce. Nejdříve vyletí ceny benzínu a nafty. Potom, aby to řidiči v létě neměli tak lehké, vyrostou na našich silnicích jako houby po dešti různá dopravní omezení a uzavírky. Silnice se v České republice totiž opravují skoro výhradně v létě a najednou. Pro řidiče to potom znamená trápení v kolonách a složitých objížďkách. Kolega Bohuslav Beneš se vypravil na Ministerstvo dopravy zeptat se, proč zrovna léto. A dovíme se také něco o budoucnosti D1 nebo pražského obchvatu.

Během léta doslova zasypávají redakci Zelené vlny desítky telefonátů dopravních zpravodajů. Všechny mají společné téma - práce na silnici a s tím spojené kolapsy dopravy. Otázka pro Karla Hanzelku z ministerstva dopravy je tedy jasná - proč se všechno musí dělat v létě a najednou?

"Důvod je jednoduchý, a to je počasí. Pro stavební práce jsou potřeba určité podmínky - denní a noční teplota nesmí klesnout pod 10 °C. Proto využíváme letní měsíce k opravám a údržbě komunikací. Už jsem se setkal s názorem, proč jsme to nedělali v zimě, když byla tak mimořádně teplá, jenže musíme si uvědomit, že investoři mají určitý roční seznam prací, který nejde aktualizovat podle počasí."

Nejvíce uzavírek je každé léto v Praze a okolí. Není divu, když je v hlavním městě soustředěno 80 % dopravy z celé republiky. A v příštích několika letech se situace rozhodně nezlepší. S větší intenzitou bude probíhat výstavba městského obchvatu, který Praha potřebuje jako sůl.

"Co nám přidělává starosti je průjezd Prahou - podívejte se na Jižní spojku, kde jsou každodenní kolony kamionů. To má vyřešit pražský okruh, který má spojit dálnici D1 s D5 a také severozápadní úsek, který má spojit dálnici D5 s D8. To je jedna z priorit ministerstva dopravy."

Další věc, co tíží nejenom Ministerstvo dopravy je, brněnská dálnice D1. Je stará a už nevyhovuje evropským zátěžovým normám. Minulá vláda chtěla dálnici z Prahy do Brna modernizovat a rozšířit. Koncepce stávajícího ministra je ale úplně jiná.

"Předchozí vedení ministerstva dopravy mělo záměr rozšířit dálnici D1 v celém úseku od Prahy až do Brna na tříproudové uspořádání. Současné vedení MD od tohoto záměru ustupuje, protože se domníváme, že kdybychom dálnici začali rekonstruovat, provoz by to ještě víc paralyzovalo. Podle nás ulehčí dálnici D1 výstavba severní paralelní trasy, rychlostní komunikace R35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí, respektive Olomoucí. Je totiž mnoho řidičů, které jedou po D1 přes Brno do Olomouce a ti by mohli právě severní trasu využít," vysvětluje Karel Hanzelka.

Na otázku, kdy bude R35 hotova, jsme přesnou odpověď nedostali, ale v příštích 7 letech to prý určitě nebude. Spokojme se zatím se starou dobrou D1 a jejími omezeními, uzavírkami a kolonami.

A teď se vydáme prostřednictvím našeho reportážního mikrofonu právě na dálnici D1, přesně na výjezd z Prahy směrem do Brna. Nakonec, kdo se v těchto místech pohybuje, omezení určitě nepřehlédl. V dopravní špičce se tu tvoří dlouhé kolony a na denním pořádku je několik hromadných nehod. Práce na tomto úseku sledoval a reportáž zajel natočit Bohuslav Beneš.

0:00
/
0:00
autor: bob
Spustit audio