Už tři čtvrtě století u nás jezdíme vpravo, kdo za to může?

02845197.jpeg

Tisíciletí se po celém světě jezdilo vlevo. Jen poslední tři století ale stačilo k tomu, aby většina států světa přešla na pravostranný provoz. U nás jezdíme vpravo od 17. března roku 1939. Dnes je to tedy tři čtvrtě století. Ovšem i dnes je jízda po levé straně běžná zhruba v 60 zemích světa. Nejznámější zemí s levostranným provozem je Velká Británie a logicky se tak jezdí hlavně v zemích bývalé monarchie a jejích koloniích. Řada lidí si myslí, že změnu provozu mají na svědomí Němci, ale ona to není až tak pravda. Jak to?

Ona to pravda je i není. U nás se jezdilo od dob monarchie vlevo. Ale už ve 20. letech Československo přistoupilo k Pařížské konvenci a v roce 1931 se politici zavázali zavést jízdu vpravo do 5 let. Ale vydání rozhodnutí trvalo až do listopadu roku 1938. Takže o změně už při příchodu Němců bylo rozhodnuto. „Právě, když přišli Němci, tak to zavedli. Ale už předem ministerstvo dopravy nařídilo, že od prvního května 1939 se bude v Československé republice jezdit vpravo,“ vysvětlil rozhlasu už dříve jeden z tvůrců pravidel u nás právník Zdeněk Svátek. Němci tak zvládli za pár dní to, o čem se jednalo osm let.

Čtěte také

Někde se po pravé straně začalo jezdit už první den okupace – třeba v Ostravě, zbytek území se připojil 17. března. Jen hlavní město protektorátu získalo výjimku, zdejší rozsáhlou tramvajovou síť totiž nebylo možné přebudovat ze dne na den. Pražské elektrické podniky se otázkou, co všechno bude potřeba při změně směru jízdy udělat, zabývaly už od konce 20. let.

Po rozhodnutí z listopadu 1938 se proto začala připravovat rozsáhlá přeměna tramvajové dopravy v hlavním městě. Do začátku května se měly vyměnit výhybky, přebudovat značení, některé nástupní ostrůvky ale i tramvaje samotné – u novějších vozů se třeba musely přesunout dveře z levého na pravý bok. Přes všechny přípravy se nicméně v Praze mohla jízda vpravo zavést až devět dnů po zbytku protektorátu, a to od tří hodin ráno v neděli 26. března 1939. Až do té doby se na hranicích města směr provozu měnil.

Zvyknout si chvíli trvalo

Na změnu směru jízdy sice od prvního dne upozorňoval denní tisk nebo plakáty a na tramvajích byly nápisy „Jezdí se vpravo!“, přesto se ale logicky staly desítky nehod. Nejohroženější byly chodci, kteří byli zvyklí se nejprve rozhlédnout vpravo, a ne vlevo jako dnes. Například v Ostravě se po přechodu na jízdu vpravo stalo sedm karambolů, které tehdejší tisk připisoval nezvyku řidičů na nové pravidlo. V Praze se v první den jízdy vpravo stalo 26 nehod, většinou to byly srážky chodců s tramvajemi. Tou byla i jediná tragická nehoda dne, spojovaná s přechodem na nový způsob jízdy, při které zemřel devětačtyřicetiletý Josef Lhotský. V Kobylisích ho srazila tramvaj číslo 14, když vstoupil do silnice, aniž si uvědomil, že se už jezdí po druhé straně.

Existují důkazy, že vlevo se jezdilo už ve starém Římě. Důvod je jednoduchý – většina lidí jsou praváci a nosili meč na levém boku. V případě potřeby tak mohli tasit přímo proti protivníkovi. A druhým důvodem bylo to, že na koně nasedali z levé strany, tedy od chodníku. Pokud jde o Napoleona, tak se určitě zasloužil o rozšíření jízdy vpravo. Nebylo to ale, jak se občas tvrdí, natruc Britům, ale z čistě praktického hlediska. Tehdy velké náklady začaly masově přepravovat velké vozy se spřežením a vozka seděl na posledním koni vlevo. Proto vozkové potřebovali mít přehled o tom, že se bezpečně minou a potřebovali se tedy míjet levými boky svých spřežení.

Čtěte také

Na starém kontinentu poslední zemí, která zavedla jízdu vpravo, bylo Švédsko a u jízdy vlevo už setrvaly tedy jenom ostrovní státy. Na řadě míst světa ale kvůli těmto změnám nastávají dost kuriózní situace. Takový malý šok jsem zažil například v roce 2004 v Mauretánii, kde se jezdí normálně vpravo, ale na hranicích města Zouerat jsou najednou na silnici nápisy Keep Left a ve městě, které bylo pod britskou správou, se jezdí vlevo. Nebo prakticky od Bajkalu až po Vladivostok v Rusku jsme zase o tři roky později potkávali naprosto běžně auta s levostranným řízením, i když se tam jezdí vpravo. Je to proto, že si Rusové ve velkém vozí ojetiny z Japonska, kde se dodnes jezdí vlevo.