Univerzálnost není vždy výhodou

20. březen 2007 13:00

Málokdo čekal, že po letošní mírné zimě vystrčí ještě v půlce března zima drápky. A stalo se. Kdekdo už přezul na letní gumy a teď, aby se bál vyjet. Napadlo mě, že na takové bláznivé počasí by se hodilo mít obuto celoroční, tzv. univerzální pneumatiky. Pamatujete si na ně? Ještě tak před 10 lety byly na silnicích docela běžné. Postupem času je ale vytlačily sezónní pneumatiky. Zjišťovali jsme, jestli k tomu byl důvod nebo ne.

Univerzální pneumatika je téma, o kterém motoristická veřejnost diskutuje mnoho let. Člověk by řekl, že univerzální pneumatika by v sobě měla spojovat to nejlepší ze zimní i letní pneumatiky. Podle majitele autoservisu Pavla Procházky tomu ale tak není. "Univerzální pneumatika má jeden základní problém, a to, že není dobrá na všechno. To znamená, že není dobrá na zimu a není ani dobrá na extrémní vysoké teploty a na rychlou jízdu v teplém počasí. Univerzální pneumatiky byly určeny spíš pro menší vozy do určitých oblastí, kde zimy nejsou až tak tvrdé a v průběhu roku nejsou velké teplotní rozdíly."

Univerzály můžeme ještě vidět na autech v Belgii, Holandsku, Francii nebo i severním Německu, ale i tam jsou spíše na ústupu. Můžou za to stále větší nároky na vlastnosti pneumatiky.

"Dříve byly univerzální pneumatiky téměř všechny. S přibývajícím nárůstem dopravy a množstvím vozů na silnicích bylo potřeba mít lepší vlastnosti pneumatik na brzdění, a to hlavně v létě, na lepší odvod vody a také lepší podmínky v extrémních podmínkách jako ve sněhové břečce, na náledí a na sněhu."

A to univerzální pneumatika bohužel nemá.

"Je to pneumatika, která neudělá moc dobrou službu ani v létě a je spíš hlučnější. Dobré vlastnosti nemají ani v zimě a v žádném případě nemají tak dobré vlastnosti, jako zimní pneumatiky v zimě."

Jejich konstrukce je totiž velmi podobná letní pneumatice, což je v zimě problém.

"Univerzálnost představuje větší počet lamel, které zvyšují trakční záběr. Ovšem problém je směs, protože u většiny výrobců zůstává letní, takže tvrdá. V zimě mají na sněhu menší záběr než zimní pneumatiky."

Podle Pavla Procházky nemá smysl kvůli jedné teplé zimě kupovat univerzální pneumatiky nebo dokonce neměnit na zimní.

"Pokud by takovýchto zim bylo několik za sebou, tak potom by teprve mělo smysl dělat z toho nějaké závěry i do budoucna, například co se montování pneumatik týče. Vzhledem k tomu, že se pneumatiky nekupují na jeden rok, ale je to investice na 3 až 5 let, tak bych rozhodně nedělal závěry z jedné teplé zimy."

Univerzální nebo chcete-li celoroční pneumatiky seženete v ČR v menších rozměrech bez problémů a cenově vyjdou o trošku dráž než pneumatiky sezónní.

autor: bob
Spustit audio