Tragických nehod motorkářů přibývá. Pomůžou motoškoly?

02884474.jpeg

I když se o tom mluví léta, stále se nedaří snížit počty motorkářů, kteří se ze své cesty už nevrátí. Statistiky v tomto směru dokonce stále narůstají. Jen za duben na silnicích zemřelo podle předběžných údajů 10 motorkářů, a to se sezóna – kvůli dlouhé zimě – teprve rozbíhá. Jak dál vyplývá ze statistik, za nadpoloviční většinu smrtelných nehod přitom nemohou motorkáři, ale řidiči aut.

Pro většinu řidičů – hlavně v autech – je to překvapivá informace, protože mají za to, že jsou to motorkáři, kteří na silnicích příliš riskují a ohrožují ostatní.

„To jasně ukazuje, že řidiči musí motorkářům na silnicích věnovat větší pozornost. Zároveň se musí motorkáři na silnicích zviditelňovat,“ myslí si šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Čtěte také

Podle instruktorů, kteří vyučují bezpečnou jízdu na motorce, je pro motorkáře ještě důležitější přijmout to, že je třeba myslet dopředu a za ostatní. Jsou to totiž právě oni, kdo při nehodě „tahá za kratší konec provazu“. Jak naznačuje obrovský zájem o služby motoškol, motorkáři si to uvědomují a o své bezpečí obavy mají.

„Když se nám do školy chce někdo přihlásit, tak musí tři měsíce dopředu, protože máme beznadějně obsazeno,“ říká Josef Šiler s tím, že jednodenní kurz vyjde zhruba na 3500 korun. Vytrvale roste i unikátní projekt Miroslava Lisého – se svou motoškolou objíždí několik míst v republice, tak aby to nikdo ze zájemců o bezpečnou jízdu na motorce neměl příliš daleko. Od Ostravy po Aš se potom setkává s tím samým:

„Neumějí v podstatě vůbec ovládat stroj v pomalých rychlostech, neumějí brzdit, neumějí se na motorce naklonit. Oba šéfinstruktoři – Miroslav Lisý a Josef Šiler – se shodují, že motorkáři značně podceňují technický stav motorky. Včetně zdánlivých banalit, třeba tlaku v pneumatikách.

Čtěte také

„Vysvětlím jim, že podfoukaná guma s motorkou dělá strašné věci, i když je člověk sebelepší řidič. Vysvětlím jim profily pneumatik. A najednou – pouze díky tomuto – přestanou řešit spoustu starostí s tlumiči a podobné nesmysly, které jim někdo poradil a jedou lépe,“ upozorňuje Josef Šiler.

Jen málokterý motorkář prý umí používat stupačky a vůbec na motorce sedět. „Názorně ukážu, co jim motorka dělá špatně, co dělá dobře. V čem jim to pomůže. Z těchto detailů se lidé učí. Málokdy se stane, že někdo přijede a sedí na té motorce opravdu správně, správně se dívá a dobře motorku ovládá. I chlapi, kteří jezdí 30 let – jezdí, ale špatně,“ konstatuje čtyřicetiletý kaskadér a šéfinstruktor motoškoly Josef Šiler.