Tragická bilance prodlouženého víkendu: Nehody mají 16 obětí

7. červenec 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Dopravní nehoda - srážka osobního auta s tramvají - u pražského I. P. Pavlova

Od pátku 3. do pondělí 6. června na českých silnicích kvůli dopravním nehodám zemřelo nejméně 16 lidí. Policie zaznamenala mimořádnou bezohlednost řidičů.

Prodloužený první červencový víkend se stal nejtragičtějším víkendem na českých silnicích od začátku letošního roku. Za uplynulé čtyři dny zemřelo nejméně 16 lidí. Jen v pátek na českých silnicích přišlo o život 6 lidí, letos nejvíc za jeden den. Loni si přitom nehody o svátečním červencovém víkendu vyžádaly od pátku do neděle šest lidských životů.

Policie upozorňuje, že zaznamenala mimořádnou bezohlednost řidičů. Přitom už tradičně o prázdninách intenzivněji kontroluje dodržování pravidel provozu.

Čtěte také

O víkendu také zemřel policista, když řidička osobního auta pod vlivem alkoholu a drog zezadu v plné rychlosti narazila do služebního vozidla.

Hostem publicistické části Hlavních zpráv Radiožurnálu v úterý 7. července 2020 v poledne byl vedoucí BESIPu Tomáš Neřold. Ptala se Věra Štechrová:

Jak vy si vysvětlujete tento tragický víkend? Co bylo jinak než vloni?

"Bohužel opravdu prázdniny začaly ještě hůře, než jsme očekávali. My jsme před tím varovali, protože už čísla v dubnu, v květnu vypovídala o tom, že i v době, kdy jsme měli prázdné silnice kvůli těm omezením v souvislosti s koronavirovou pandemií, tak lidé začali jezdit v tomto období velmi nepřiměřenou rychlostí. Nechci to zobecňovat na všechny, ale byla tam řada těžkých nehod právě i v souvislosti s rychlostí. Prázdniny v tomto ohledu taky začaly velmi špatně. Myslím si, že to nebylo jinak než vloni, ty nehody jsou pro prázdniny typické. Ale sami jste uváděli ty příklady, sešlo se tam několik nehod, kdy chování řidičů bylo buď úplně extrémním porušením pravidel, anebo nějakou úplně zásadní chybou, tím, že ten člověk něco zapomněl udělat," říká Tomáš Neřold.

Nejtragičtější příčiny, které tvoří více než 50 procent smrtelných následků, jsou nedodržování rychlosti, nepřizpůsobení rychlosti dopravně-technickému stavu vozovky, a také nevěnování se řízení a přejetí do protisměru.
Ředitel dopravní policie Jiří Zlý

Čtěte také

Dá se ale vůbec nějak řidič vychovat, aby se choval na silnici ohleduplně?

Vedoucí BESIPu Tomáš Neřold: "Řidiče vychováváme od toho, že máme dopravní výchovu ve škole a tak postupně. Ale zásadní je, aby tady fungoval celý systém. Je určité procento řidičů, kteří právě páchají tyto těžké nehody. Těch určitě není většina, ta se chová slušně. Ale tito řidiči zkrátka na silnicích naprosto ignorují pravidla a na ty je určitě potřeba přitvrdit. A to určitě zpřísněním postihů, ale také tím, aby byli kontrolováni v provozu. A také třeba tím, aby se dostali do povinnosti mít nějaký rehabilitační kurz, kam půjdou. Aby to nebylo jenom tak, že si na chvíli odbydou zákaz řízení, a pak se do provozu vrací."

Spustit audio