Těžká jídla před a během jízdy můžou zvýšit riziko nehody

Párek v rohlíku (hotdog)
Párek v rohlíku (hotdog)

Cítíte se za volantem často unavení nebo dokonce ospalí? Možná je to způsobené tím, co na cestách autem jíte.

Nevhodné stravovací návyky negativně ovlivňuji schopnost soustředit se, tím se zvyšuje riziko dopravní nehody. Redaktor Luděk Hubáček zjišťoval, jakým potravinám byste se měli při cestě autem nejen na dovolenou vyhnout.

Co si čeští řidiči kupují

Podle průzkumu na desítce čerpacích stanic v okolí hlavního města mají podle obsluhy řidiči největší zájem o párky v rohlíku a různé bagety. Na některých čerpacích stanicích se dá koupit i teplé jídlo. Někde mají třeba gulášovou polévku.

Hladina krevního cukru ovlivňuje soustředění

Výživová poradkyně Monika Bartolomějová ale doporučuje, aby se motoristé těžkým jídlům typu smažený řízek nebo guláš vyhýbali. Po konzumaci takových pokrmů tělo vynaloží všechnu energii na trávení. Navíc se zvýší hladina cukru a to může mít vliv na řidičovu pozornost, potvrzuje odbornice: "Pokud nemá jídlo správně složení, zvýší se nepřiměřeně i hladina krevního cukru a právě její následný pokles zapříčiní, že pociťujete únavu, nebo nedostatek energie." Řidič se pak hůř soustředí na řízení a tím pádem se zvyšuje riziko dopravní nehody.

Ideální potraviny na cesty

České čerpací stanice zákazníkům moc zdravých jídel nenabízejí. Na výběr tak většinou moc není. Pokud si řidiči přeci jen chtějí koupit nějakou bagetu, měli by se zaměřit alespoň na její složení, podotýká Monika Bartolomějová: "Spíš vybírat například sendvič s tuňákem, nebo s nějakou parmskou šunkou. Na některých pumpách mají i sortiment připravovaný přímo na místě, tedy čerstvý. Takže pak volit něco takového."

Podle výživové poradkyně by bylo ideální, kdyby si řidiči připravovali jídlo před cestou doma. Pro kratší cesty doporučuje krabičku s kouskem zeleniny, ovoce nebo proteinovou tyčinku. Pro delší cesty je dobrý například chléb s tvrdým sýrem, šunkou a podobně.