Tahají z nás autoškoly peníze?

4. duben 2006 13:00

A tématem naší úterní Autoškoly bude autoškola. Což je vlastně taková zvláštní věc, přestože auto používáme po celý život, pak v autoškole jsme byli pouze jednou a to na začátku naší řidičské kariéry. A je zřejmé, že předlistopadová autoškola se diametrálně odlišuje od té současné. Základní rozdíl je pochopitelně ve finanční stránce, které ale souvisí i s kvalitnějším vybavením autoškoly. Zatímco dříve však ceny řidičských kurzů byly víceméně stejné, pak v současnosti se dost liší a bohužel někdy na první pohled výhodně nízké kurzovné se v konečné fázi může vyšplhat hodně vysoko. Existují totiž nejrůznější fígle, jak vytáhnout" z frekventantů autoškol co nejvíce peněz. A někteří instruktoři jdou dokonce tak daleko, že si řeknou o úplatek do vlastní kapsy. Což je ostatně případ i jedné naší posluchačky.

Jde o namibijskou studentku jedné pražské vysoké školy, která sice nechtěla mluvit do rádia, ale o svou zkušenost se podělila. V autoškole zaplatila za řidičský kurz zhruba 7 400 korun, ovšem poté, co měla jít k závěrečné zkoušce ji instruktor řekl, že řidičák dostane, pouze pokud mu zaplatí dalších 7 000 korun. Její kamarád, také zahraniční student, měl dát dokonce 10 000 korun. Je ale otázkou, jak to chtěl instruktor udělat, protože například v Praze není podle šéfa zkušebních komisařů pražského magistrátu Václava Volfa dopředu jasné, kdo z komisařů do autoškoly přijede. "Nedokážu si to technicky představit, protože není předem jasné, který zkušební komisař do autoškoly přijede. Musel by se dopředu domluvit se všemi 20. Neumím si to prostě představit. Komisař přijde ráno do práce a neví, ve které autoškole bude zkoušet. Ani lidé z autoškoly, kteří si ho ráno jedou vyzvednout neví pro koho si jedou."

Takže je pravděpodobnější, že peníze měly jít do kapsy samotného instruktora, což se stává, i když nikdo neví jak často, protože například loni policie odhalila pouze jeden takový případ. Důvod je podle Jany Pinkové z Útvaru odhalování korupce a finanční kriminality jednoduchý. "Bohužel korupce při absolvování autoškoly je značně latentní. Pokud se děj, pak na ní policie nebo orgány činné v trestním řízení vůbec nepřijdou, protože není ochota dotčených lidí tyto případy oznamovat."

Což je svým způsobem logické, protože u nás je trestně odpovědný i ten, kdo úplatek dává. Ale právě proto bychom ještě před předáním peněz měli kontaktovat policii, nejlépe na protikorupční lince 974 832 222. A nemusíme se prý bát, že ten několikatisícový úplatek nebude policii zajímat.

"To vůbec nehraje roli. Je-li absolvent autoškoly požádán o úplatek a zavolá polici, ta má možnosti případ zdokumentovat a na základě takto získaných důkazů popřípadě instruktora obvinit."

Vzhledem ke konkurenčnímu prostředí na trhu autoškol, například v Praze jich je na 200, se ale může stát, že budete muset k základní ceně kurzu některé věci postupně připlatit, aniž by jste to dopředu tušili. A někdy se tyto doplatky mohou vyšplhat až do výše původního kurzovného.Věcí, které musí autoškola v rámci výcviku žákovi nabídnout je totiž hodně a některé poplatky mohou být někdy doslova absurdní.

"Například jsme se setkali s poplatkem 1 000 korun za nedostavení se ke zkoušce, přestože se dotyčný omluvil, ale pozdě," přibližuje předseda Asociace autoškol Ondřej Horázný, podle kterého se nespokojení žáci na Asociaci většinou obracejí až když je pozdě, tedy po první neúspěšné zkoušce. V průběhu kurzu je totiž možné autoškolu změnit. "Přesto bychom měli být obezřetní už výběru autoškoly. Neměli bychom chodit do autoškoly, o níž nemáme vůbec žádné informace. Nemělo by nás zlákat pouze to, že nám to připadá výhodné."

A podle čeho si nejlépe vybrat Autoškolu? Základním vodítkem by samozřejmě měly být peníze a stačí možná začít obyčejnou matematikou. Během povinných 28 hodin praktických jízd žáci najedou 400 až 500 kilometrů. Kdybychom počítali zhruba 12 korun na kilometr, a to je asi hodně málo, pak nám vyjde částku zhruba 6 000 korun a k tomu nejsou započítány další provozní náklady. Ideální je proto vybírat si autoškolu na základě referencí od známých, kteří v nedávné době kurz absolvovali. V každém případě je dobré navštívit několik autoškol, srovnat jejich ceny a pořádně se zeptat na všechny podmínky, aby vás později nic nepřekvapilo.

"Například může být v ceně pouze 100 kilometrů a další si žák připlácí. Nebo se může stát, že v ceně není započítáno použití učebny. Či, že při opakování zkoušky budete muset zaplatit třeba 2 000 korun. je to klasický případ malých písmen na konci smluv, které nikdo nečte, a pak se diví," upozorňuje Václav Volf , vedoucí zkušebních komisařů pražského magistrátu. Od prního července tohoto roku se bude platit správní poplatek za zkoušku a to ve výši 700 korun. Už v teď ale mohou některé autoškoly vybírat za tuto zkoušku peníze.

"Některé autoškoly inzerují, že je zkouška v ceně kursu. Některé zase naopak žákovi dodatečně řeknou, že bude muset za zkoušku zaplatit. Pokud to není výslovně uvedeno v ceníku, který je zveřejněn v autoškole, mohlo by se jednat o rozpor se zákonem na ochranu spotřebitele," říká Ondřej Horázný z Asociace autoškol, podle kterého se opakovaná zkouška platí ve všech autoškolách, přičemž každá ze tří částí zkoušky má jinou cenu. Propadovost při prvním termínu je zhruba 30 %, takže o podmínky opravné zkoušky by se měl už na začátku zajímat každý.

"Pohybuje se to okolo 300 až 500 korun. Záleží na ceníku dané autoškoly a odpovídá to nákladům na vyučovací hodinu."

Bohužel někteří instruktoři autoškol nemají tak úplně zájem na tom, aby jejich žáci uspěli hned napoprvé.

"Přiznám se, že, když se dozvídám jakou mají někde propadovost, to na mne dělá dojem, že v některých autoškolách je to jejich cíl."

Výhodné je proto platit kurzovné na splátky, což dnes už skoro každá autoškola umožňuje. Pokud totiž nebudete spokojeni s tím, co je vám ve skutečnosti nabízeno anebo jste si s instruktorem nepadli do noty, pak během výcviku, tedy před přihlášením na zkoušku, můžete autoškolu změnit, samozřejmě za určitých vám dopředu známých stornopodmínek.

"Autoškola musí vystavit kolik hodin výcviku teoretického i praktického jste absolvovali. S tímto potvrzením přejdete do jiné autoškoly, kde ve výcviku pokračujete." Protože jak dodává Václav Volf, záleží hlavně na instruktorovi co vás naučí, bylo by naivní myslet si, že autoškoly připravují žáky na stejné úrovni. "To rozhodně ne. Je to jako v každém oboru. Máte dobrou a špatnou pekárnu, tak máte dobrou a špatnou autoškolu. Do špatné pekárny druhý den nikdo nepřijde, ale autoškolu většina z nás dělá jednou za život, takže spálit se je velmi jednoduché."

autor: evk
Spustit audio