Systém proti otevření dveří do cesty cyklistům

Nehoda, cyklista, automobil, srážka
Nehoda, cyklista, automobil, srážka

Německý autoklub ADAC testuje nový bezpečnostní systém, který upozorní, že se k vozidlu blíží jízdní kolo. Systém má snížit počet nehod, kdy řidič otevře dveře auta přímo cyklistovi do cesty.

Náraz cyklisty do dveří auta, které šofér náhle otevřel a vytvořil tak překážku v cyklistově jízdě, jsou podle Besipu ve městech celkem častou událostí. To by se mohlo změnit. Německý autoklub ADAC testuje nový bezpečnostní systém. Měl by takovým nehodám zabránit.

Jak to funguje

Jedná se o vylepšený systém sledování mrtvého úhlu. Nová čidla v autě fungují i po zaparkování a vypnutí motoru. Německý autoklub ADAC testoval dvě verze. Ta první upozorní řidiče na blížícího se cyklistu zvukovým a světelným signálem ve sloupku zpětného zrcátka. Druhý systém pak dokáže řidiče v autě nejen před cyklistou varovat, ale na pár vteřin zároveň elektronicky zablokoval otevření dveří. Vše je stále ve fázi testování.

Častá příčina těžkých zranění

Podle policejních statistik od začátku letošního roku do konce července zemřelo při nehodách 23 cyklistů. To je o 6 víc než ve stejném období vloni. Kolik nehod se stalo kvůli náhle otevřeným dveřím ovšem policie neeviduje. Podle Besipu jsou ale právě tyto nehody jednou z hlavních příčin těžkých zranění cyklistů i motorkářů. Zaměřila se na to i jedna z kampaní Besipu.

"Speciálně pro řidiče aut jsme v loňském roce vytipovali deset nejrizikovějších situací, na které musí dávat pozor vůči motorce. A toto byla právě jedna z nich. Platí to obdobně i pro cyklisty," říká šéf Besipu Tomáš Neřold.

Před otevřením dveří se podívat!

Cyklista může střetu s dveřmi náhle otevřenými do cesty zabránit jen těžko. Vratislav Filler ze spolku Auto*mat, který podporuje cyklistyku ve městech, doporučuje snad jedině jízdu v levé části cyklopruhu: "Pojede v podstatě na okraji té dveřní zóny. To znamená, že když tam někdo otevře dveře, tak on stejně musí pro svoji bezpečnost vybočit o dvacet, třicet centrimetrů, půl metru doleva, kde tedy, předpokládám, už bezpečný odstup je."

Podle Besipu je ale hlavně na řidičích osobních aut, aby (nejen) cyklistu jedoucího podél auta předvídali a před otevřením dveří se podívali.