Svícení: Automatika nezřídka selhává, za špatná světla hrozí pokuta

13. listopad 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Auto v mlze

V mlze a sněžení nestačí denní svícení, nesvítí totiž zadní reflektory. Automatické přepínání na potkávací světla často selhává. Za špatné svícení hrozí pokuta až 2 tisíce.

Denní svícení, potkávací světla, nebo mlhovky. Víte v jakých situacích daná světla použít? Na podzim, kdy se dřív stmívá, často padají mlhy a je snížená viditelnost, běžně potkáte na silnicích auta, která svítí špatně. Téměř každý den na ně upozorňují i naši Zpravodajové Zelené vlny.

Čtěte také

Kdy přepnout?

V Česku musí svítit ze zákona každé auto. Podle Besipu ve dne za dobré viditelnosti je odpovídající denní svícení. Při něm ale svítí auto jen vepředu, většinou jsou to různá ledková světla.

V noci, při stmívání i rozednívání a v tunelu by měli řidiči vždy svítit potkávacími světly, kdy svítí auto i vzadu.

Mlhovku je ideální použít vždy při viditelnosti snížené pod 50 metrů.

QR kódy: Stažení aplikace Zpravodaj Zelené vlny – iOS / Android

Automatika není vždy spolehlivá

Automobilky svá auta běžně vybavují automatickými systémy, které mají samy zvolit správná světla. Ty ale v některých situacích selhávají. Čidla intenzity světla totiž třeba v mlze nebo za sněžení nemusejí vždy zafungovat správně.

"Když to vezmeme z porovnání mlhy, tak mlhu detekují tyto systémy i jako slunce, takže nemůžeme brát, že automaticky nám systém rozsvítí (zadní) světla, když je mlha," vysvětluje dopravní expert Besipu Petr Vomáčka.

Čtěte také

Za nezapnutá, nebo špatně zvolená světla přitom můžou řidiči dostat pokutu, říká mluvčí policejního prezidia Hana Rubášová: "Může hrozit pokuta ve výši až dva tisíce korun v příkazním řízení na místě a u správního orgánu až dva a půl tisíce korun."

Počet nehod v mlze v Česku roste. Vloni jich policie řešila přes 800. To je zhruba o 150 víc než předloni.


Zákon o silničním provozu č. 361/2000 Sb. – § 32 Osvětlení vozidel
(1) Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Tramvaj musí mít rozsvícena potkávací světla nebo světla pro denní svícení.
(2) Vozidlo musí mít za jízdy při snížené viditelnosti rozsvícena obrysová a potkávací nebo dálková světla, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu.
(3) Řidič nesmí užít dálková světla, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena nebo mohl-li by být oslněn řidič protijedoucího vozidla, řidič vozidla jedoucího před ním nebo jiný účastník provozu na pozemních komunikacích, strojvedoucí vlaku, řidič jiného drážního vozidla nebo řidič plavidla. Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru.
(4) Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.
(5) Činná plocha světel nesmí být zakryta nebo nadměrně znečištěna.
autoři: Luděk Hubáček , ZV
Spustit audio