Svezli jsme se na motocyklu roku 2011

25. květen 2011

Nad motocyklem roku 2011 v ČR se letos shodla odborná i laická veřejnost poměrně jednoznačně. Stala se jím vlajková loď od BMW – nový šestiválcový cestovní model K 1600 GTL. V redakčním testu jsme však vyzkoušeli sportovnější verzi BMW K 1600 GT.

Kromě BMW jen jeden světový výrobce nabízí sériově vyráběný šestiválcový cestovní motocykl. Tím je honda a její legenda goldwing. BMW K 1600 se však od obrovského goldwingu, který má i zpátečku a airbagy, liší. Je lehčí a obratnější.

Větším počtem válců se inženýři z BMW snaží posunout komfort cestování dopředu. Proč vsadili zrovna na šest válců? „Chtěli jsme, aby motorka měla co nejvyšší točivý moment, to znamená co nejnižší vibrace, a co nejkultivovanější chod motoru. Z toho důvodu padla volba na velkoobjemový šestiválcový motor, kdy je vyváženost běhu motoru ve spojení s komfortem v podobě vysokého točivého momentu optimální,“ vysvětluje Petr Koenig z českého zastoupení BMW.

Motor o objemu více než 1600 ccm a výkonu 160 koní disponuje obrovským kroutivým momentem 170 Nm. Zvukový projev je odlišný od dvou- i čtyřválců, je to spíš takové bzučení.

Jezdec může přepínat mezi jízdnímy režimy: Road, Rain a Dynamics

Motorka jde za plynem, jak se říká, z ničeho, protože dostatečný točivý moment má už od 1500 otáček. Není proto nutné tak často řadit. Navíc sedí na silnici jako přibitá, jede bez vibrací a je dobře ovladatelná i přes hmotnost 320 kilogramů – přesně tak, jak v BMW chtěli.

BMW K 1600 GT je navíc nabitá různými technickými vymoženostmi: od bezvadně fungujícího ABS až po audiosystém. Vše se dá navíc nastavovat intuitivně pomocí kruhového joysticku u levé rukojeti, což je podobný systém jako Idrive u vozů BMW. „Jezdec si může nastavit tuhost podvozku, palivové mapy, jízdní režim motoru a veškeré prvky audia i navigace, bez toho aniž by pustil rukojeť.“

Rukojeť s otočným multifunkčním ovladačem palubních systémů

Převratnou technickou a bezpečnostní inovací je příplatkový adaptivní xenonový světlomet, který se natáčí do zatáček a zvedá se i při brzdění. Na motocyklu jsme se při testování snažili najít nějaké nedostatky – doufali jsme ve vyšší spotřebu, ale i tam jsme museli „sklopit uši“. Při sportovní jízdě se vejdete do sedmi litrů benzínu na sto kilometrů.

BMW K 1600 GT pořídíte za více než půl miliónu korun, ale i přes vyšší cenu poptávka momentálně převyšuje nabídku, takže si asi budete muset stoupnout do fronty.

autor: bob
Spustit audio