Stín nás může oslepit

24. červenec 2006 13:00

Tropická vedra podle meteorologů vydrží ještě minimálně pár dnů a tak mnozí z nás si své oči chrání slunečními brýlemi. A dělá to i většina řidičů, alespoň to vyplynulo z naší internetové ankety, kdy jsme se vás po celý uplynulý týden ptali, jakým způsobem si během řízení chráníte zrak před sluníčkem? 63 % preferuje sluneční brýle, 24 % používá clonu a zbývajících 13 % respondentů nepovažuje za nutné chránit si oči před sluncem, což ale rozhodně není dobře, protože sluneční paprsky mohou ovlivnit pozornost řidiče.

Minimálně 90 % informací získává řidič během řízení právě prostřednictvím zraku, takže především při delší cestě může být slunce velký problém.

"O se mohou trvalým mhouřením podráždit a mohu začít slzet. U citlivějších lidí je poté potřeba udělat přestávku. Každý pozná kolik zátěže snese a do kdy může jet bezpečně. Jakmile jsou oči od sluníčka podrážděné, vede to k prodloužení reakční doby, k nepozornosti a následně k nehodě," upozorňuje primář očního oddělení Thomayerovy nemocnice v Praze-Krči Karel Sedláček.

Většina řidičů si naštěstí toto nebezpečí uvědomuje a svůj zrak si před sluníčkem chrání. Z ankety, kterou jsme udělali v pražských ulicích, je ale zřejmé, že jsme do našeho internetového hlasování měli přidat ještě jednu možnost, a to že za volantem používáte sluneční brýle i clonu. Když je totiž slunce velmi ostré, především při jeho východu či západu, pak i sebelepší sluneční brýle ostrý paprsek nepřemohou. Na druhou stranu při běžném slunečném záření se občas může stát, že pro sklopenou slonu není ze stojícího auta dobře vidět na semafor, takže v tomto případě jsou výhodnější slunečné brýle. A nejlepší jsou brýle pro řízení se speciálně vyváženou čočkou, která nezkresluje barvy.

"Existují čočky, které mají typické oranžovohnědé zabarvení a jsou dostatečně tmavé, aby člověk nemusel proti ostrému slunci mhouřit oči a dobře viděl. Na druhou stranu, když slunce zajde nebo vjedeme do stínu, čočka pomáhá oku rychleji reagovat na změnu světla," vysvětluje Lukáš Jánošík z firmy Catrine, podle kterého se sluneční brýle pro řízení dají poznat jednoduše podle obrázku na visačce. Podle propustnosti světla jsou rozděleny do čtyř kategorií a za volant je vhodná dvojka nebo trojka. Ovšem ať už při řízení požíváme brýle, clonu či vůbec nic, pak bychom podle očního primáře Karla Sedáčka neměli zapomínat, že přechody ze světla do stínu mohou s sebou přinášet i určité riziko. "Při náhlé změně můžeme přehlédnout neosvětlené těleso nebo auto. Do tmavšího místa bychom měli vjíždět pomaleji, protože přizpůsobení zdravých očí při přechodu z světla do tmy bude o něco delší než naopak."

autor: evk
Spustit audio