Spotřebu kamionů hlídá speciální software: Odměny i sankce pro řidiče

Prázdná nádrž (ilustrační foto)
Prázdná nádrž (ilustrační foto)

Provozovatelé kamionové přepravy usilují o úspory pohonných hmot. Zaměstnance jim hlídá speciální software. Za dodržování pravidel ekonomické jízdy mohou řidiči získat prémie. Za prohřešky některé firmy rozdávají pokuty.

„U nás ve firmě to finančně ohodnocují. Když se řidič drží nad 95 procent, tak je za to finanční odměna. A když mají velké volnoběhy, tak za to firma zase strhává peníze,“ přibližuje Zdeněk Havránek, který s kamionem firmy Hopi zásobuje jeden z obchodních řetězců. A protože jezdí téměř stále stejnou trasu po jihočeských cestách, tak je na konci měsíce většinou v plusu: „Kolem těch 98 procent mám stabilně. Taky se to někdy dá zajet za 100 procent. Když tu trasu znáte a máte jí najetou, tak to jde. Nesmí vám tam někde něco nečekaně vjet, abyste musel prudce brzdit.“

Čtěte také

Styl jízdy, brzdy i řazení pod drobnohledem

Speciální software, který sleduje způsob jízdy řidiče, si vyvíjejí samy automobilky. A tak se prakticky hned po nastartování objeví na displeji pět hvězdiček. „Počáteční stav je 100 procent. A pak vám to odečítá body za špatné brzdění. Odhad přejezdu horizontu. Ukazuje vám to, jak máte řadit. Jestli podřadit, nebo nahoru řadit,“ vysvětluje Zdeněk Havránek.

V současnosti už tento systém nabízí prakticky všichni výrobci nákladních aut. Princip je jednoduchý: „Je to přes GPS. Každé auto to má zabudované v sobě. Po každém úkonu, po každém zabrzdění to auto ohodnotí řidiče hvězdičkami, jestli to udělal správně, jestli správně předvídal, jestli nejezdí styl brzda-plyn, plyn-brzda, jestli správně použil retardér a ne jen provozní brzdu,“ vysvětluje Aleš Biskup, školitel Scanie, která zhruba před rokem a půl přišla s tímto systémem jako první.

Kamionová doprava

Sledováním jízdy řidiče to nekončí. „Každý měsíc odesíláme reporty majiteli firmy, kde je hodnocení řidičů, jestli správně využívají kinetickou energii vozidel. Tomu řidiči se ozveme a konzultujeme s ním veškeré hodnocení a samozřejmě mu ještě radíme, jak dosáhnout co nejlepších výsledků.“

Čtěte také

Schopní řidiči ušetří velkým firmám až miliony

Protože spotřeba u nákladních aut může být 25 nebo třeba i 40 litrů na sto kilometrů. Záleží na trase, nákladu, ale samozřejmě i na způsobu jízdy. A právě ten se dá výrazně ovlivnit, jak potvrzuje i Martin Felix ze Sdružení dopravců Česmad Bohemia: „Já jsem několik takových školení absolvoval, a tam se opravdu zlepší všichni. Všichni potom jedou úsporněji a někteří dokonce i rychleji. Takové školení je ovšem třeba i zopakovat. Protože po tom školení je to určitá doba, kdy se řidič těch zásad drží, ale za chvilku na ně má zase tendenci zapomenout. Takže je dobré po určité době to zopakovat. Úspory takto motivovaného, proškoleného řidiče jsou opravdu velké, takže to stojí za to.“ U velkých firem to ročně může dělat i miliony korun.