Speciální svodidla budou zachraňovat životy motorkářů

7. květen 2012 13:01

Na silnici mezi Blanskem a Lipůvkou se teď zkouší prvek pasívní ochrany, který má zabránit těžkým zraněním a často i smrti motorkářů při nehodách. Nový typ svodidel na asi 15metrovém úseku nechalo po dohodě s policií nainstalovat Centrum dopravního výzkumu. Pokud se osvědčí, mohla by se objevit i u dalších motorkáři oblíbených silnic.

Rozdíl je patrný na první pohled. Nová svodidla v jedné ze zatáček silnice mezi Blanskem a Lipůvkou mají jeden prvek navíc, popisuje Pavel Tučka z Centra dopravního výzkumu.

Nápad na takové řešení svodidel se původně zrodil ve Francii. Postupně se rozšířil i do Německa a do Rakouska. V České republice jsou svodidla zatím ve zkušebním provozu, a to jen na jednom úseku nedaleko Blanska.

„Pod pásnicí tohoto svodidla je umístěna další plechová lišta, která je uchycena pružně. Ta zabrání nárazu těla do sloupku a zároveň i podjetí pod svodidlem.“

„Svodidla jsou umístěna na silnici mezi Blanskem a Lipůvkou, a to kvůli atraktivitě pro motorkáře díky velkému množství zatáček a obecně kvůli kvalitě silnice,“ vysvětluje výběr umístění nových svodidel vedoucí dopravního inspektorátu v Blansku Martin Zajíček.

Zároveň varuje: „Když motorkář spadne a má kontakt se svodidlem, jsou následky poměrně vážné.“

Nová svodidla byla naistalována na silnici u Blanska

Lepší by bylo investovat do silnic, soudí motocyklista

Klikatá silnice v údolí řeky Svitavy si mezi motorkáři už několikrát vybrala svou krutou daň. Vozovku lemuje několik křížků. A jak svodidla hodnotí ti, které mají ochránit?

„Stává se, že motorkář podletí pod svodidly. Tohle by tedy podklouznutí zabránit mohlo,“ říká Jiří Fido Němec z Blanska, který na motorkách jezdí už dvacet let. I když podle něj by větší význam pro bezpečnost motocyklistů mělo něco jiného.

„Jestli se to osvědčí a zachrání jediného motorkáře, má to smysl. Tady však jsou silnice v takovém stavu, že bych raději investoval právě do silnic,“ uvažuje.

Projekt nových svodidel se uskutečnil za finanční podpory Technologické agentury České republiky. Zkušební provoz, který má prověřit také třeba zimní údržbu v úseku, potrvá tři roky.

autor: Michal Záboj
Spustit audio