Skoro každé třetí nově registrované auto v srpnu bylo SUV, prodeje dále rostou

18. září 2018 12:51

Jen za první pololetí si Evropané zaregistrovali skoro tři miliony vozů SUV. Vyplývá to ze statistik Evropská asociace výrobců automobilů. Podle Svazu dovozců automobilů výrazně roste počet prodaných SUV také v Česku. Není náhodou, že automobilky kvůli tomu překopávají výrobní plány a SUV začínají dělat už i taková jména jako Lamborghini nebo Rolls-Royce, který své esúvéčko představil tento týden v Praze.

Takhle vysoko ještě slavná soška Spirit of Ecstasy na kapotě moderních Rollsů nikdy nebyla. „Byla to velká výzva a trvalo nám roky, než jsme došli k závěru, že se nám design líbí a že chceme nový projekt. Ale nespěchali jsme, abychom nabídli našim zákazníkům autentický Rolls-Royce," říká za automobilku Frank Tiemann a připomíná, že už v časech Britského impéria se v Anglii vyráběla auta do terénu.

„Když se podíváte do historie, tak tu byla auta určená pro cesty do odlehlých míst ve Spojených státech, v Rusku nebo na Blízkém východě. Takže vzato z tohoto hlediska máme dlouholetou tradici výroby aut do terénu. Pravda, tohle je první Rolls-Royce s pohonem všech čtyř kol, takže pro nás je to úplně nový začátek."

Čtěte také

Na cestu velkých SUV nebo alespoň aut s vyšším podvozkem se vydávají skoro všechny automobilky světa, včetně těch luxusních, pokračuje Luděk Vokáč z Lidových novin: „Vozy SUV dnes dělá opravdu téměř každý, protože to je nesmírně populární segment. Ten tlak zákazníků je velmi vysoký. O SUV uvažuje i Ferrari, to by bylo něco absolutně nemyslitelného. Své SUV má od loňska Lamborghini, už delší dobu je k dispozici Bentley Bentayga. A pak jsou tu vozy jako Porsche Cayenne, které svým způsobem zachránilo automobilku Porsche po ekonomické stránce a které skalní fanoušci značky stále nemůžou přenést přes srdce. Ale je to prostě auto, které pomáhá Porsche vydělávat peníze."

„Esúvéčka“ teď táhnou prodeje většiny automobilek, oproti loňsku se jich v prvním pololetí prodalo v Evropě o 24 procent více - konkrétně 2,92 milionů. Jejich popularita dál stoupá i v České republice, říká tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný: „Co se týče roku 2018, tak jsme na 29%, v roce 2017 jsme měli 24,5% a v roce 2016 to bylo dokonce 20%. Ten nárůst je tedy strmý. Podle našich odhadů tam ještě bude růst, pak se ta křivka zastaví a patrně se na nějaké hodnotě kolem 30% udrží.“

Že SUV mánie ještě nekončí je přesvědčený i Luděk Vokáč. A jeho následující slova rozhodně neplatí jen pro luxusní auta. „SUV mají pro zákazníky několik lákadel, která jsou svým způsobem dost falešná, ale na lidi to funguje, je to hodně psychologický efekt. Auto je velké, mohutné, víc dává najevo osobnost svého majitele. Druhou záležitostí je pocit bezpečí. Ať už fyzický, že to auto působí mohutně, nebo i za volantem, když řidič sedí výš a myslí si, že má lepší rozhled."

Vědci z Univerzity v Buffalu před pěti lety potvrdily, že při čelním nárazu je bezpečnější sedět právě v SUV. Kvůli vyššímu těžiště mají ale velká aut tendenci se při nehodách častěji převracet. A přidám ještě jeden pohled - podle letošního výzkumu deníků Detroit Free Press a USA Today je při srážce s chodcem výrazně pravděpodobnější, že chodec zemře, pakliže do něj narazí právě SUV.

autor: msk
Spustit audio