Řetězy se hodí

18. leden 2006 13:00

Prozíravý řidič si bere na hory s sebou vždy, když míří do vyšších poloh, sněhové řetězy. Je ovšem otázka, jestli je umí posléze také správně použít. Dnes se dozvíte, co všechno může nesprávně nasazený řetěz zničit, jaké jsou trendy v této oblasti a samozřejmě také to, kolik řetězy stojí. Prostě všechno, co jste chtěli vědět o řetězech a neměli jste se na to koho zeptat.

"Každý musí zvážit, jak a kde bude řetězy používat. Je lepší si nechat poradit prodejcem. To bývá základní chyba," říká Josef Diblík ze společnosti PEWAG.

To, že proškolený prodejce je vždycky poklad, víme. Stejně jako to, že v supermarketech, kde si většina z nás sněhový řetěz koupí, žádný takový člověk obvykle není. Zato řetězy tu stojí pár korun.

"Kvalitu určuje cena. Řetězy se dají sehnat v supermarketech za pár set korun. Dále existují značkové řetězy s odlišnou cenou, ale jejich výdrž a schopnosti jsou někde jinde."

Ti, kdo mají řetěz spíš pro svou osobní jistotu a použijí ho opravdu jen jednou za pět let, za něj pochopitelně ale asi těžko dají 2 000 nebo 5 000 korun, což jsou částky, mezi kterými se ceny kvalitních řetězů pohybují. Tyto naopak můžeme doporučit všem, kdo je budou používat častěji.

"Dnes už jsou vyvinuty řetězy, které se na kole samy dopínají. Jejich výhodou je to, že po nasazení se samy vycentrují a dopnou. Starší nebo levnější řetězy je třeba nasadit a po několika desítkách metrů, někdy i opakovaně, je zkontrolovat a popřípadě dopnout."

A to při denním používání pochopitelně zdržuje. Nicméně, mít řetěz správně dopnutý je velmi důležité, protože když to neuděláte, riskujete velké poškození. Jak na pneumatice, tak na autě.

"Řetěz podléhá křížovým silám, na které není dimenzován, a může dojít k jeho prasknutí. Řetěz také může poškodit čidla ABS a podobně."

A oprava takovýchto závad není pochopitelně levnou záležitostí. Jak tedy správně řetěz nasadit? Za správné bohužel považuje většina motoristů, kteří řetězy použijí bez toho, aniž by si přečetli návod, to, že řetěz dotáhnou vší silou.

To je ale špatně!

"Řetěz nemá šanci se přizpůsobit zatáčení a dalším situacím. Má středové vodící segmenty, které ho navádí podle potřeby, když tomu tak není, brzo se přetrhne. Doporučil bych jednoduché pravidlo. Po správném dopnutí sněhového řetězu bychom měli mezi pneumatiku a řetěz vsunout dva prsty."

Tohle pravidlo už asi zná ten, kdo si přečetl návod, a ještě lépe si nasazení řetězu zkusil pěkně v klidu, před cestou, prostě ideální a zodpovědný motorista.

Ovšem takových lidí je minimum, proto budeme pokračovat ve vysvětlování. Podívejme se na to, co se stane s řetězem, když vjedete na asfalt.

"Představte si, že máte brusku s brusným kotoučem a přiložíte k němu ocel. To je podobné. Dojde-li k prokluzu nebo prohrábnutí na tvrdý podklad, pak dochází k výraznému opotřebení nebo i přetržení řetězu. Záběrová část řetězů je tepelně zpracována a zakalena, ale pokud tuto vrstvu obrousíme o pevný podklad, pak vnitřní jádro obrousíme během okamžiku."

A pak řetěz praskne a většinou se namotá na poloosu. Vraťme se ale k asfaltu. Krátký úsek pochopitelně přejet můžete, ale jen velmi pomalu, zhruba dvacítkou, a je třeba dbát na to, aby se kola nikde neprotáčela bez záběru. Chybou, bohužel velmi častou, je také nasazovat řetězy na už zapadnutý vůz.

"Odhaduji, že v 80 % případů jsou řetězy nasazovány pozdě, což má za následek jejich špatné nasazení."

V závěji už se totiž nepodaří řetěz správně přitáhnout ani vycentrovat. S problémy se můžete setkat, pokud máte moderní a třeba ještě sportovní vůz, a nebo větší kola: obyčejný řetěz totiž na kolo nemusíte vůbec dostat. Je třeba se poohlédnout po řetězech nízkoprofilových. A co ti, kteří jezdí v zimě na litých kolech?

"I na to je při vývoji řetězů dnes pamatováno. Vyrábějí se řetězy, které lze použít na taková kola. Mají kovové části, dosedající v prostoru disku, chráněné plastem."

Speciální řetězy by si měli koupit také majitelé terénních aut. Jejich konstrukce je totiž zesílená, což sice na jednu stranu znamená vyšší cenu, na druhou stranu se na řetěz můžete v náročných podmínkách spolehnout. A nebo ne? Co když nebude řetěz sloužit k naší absolutní spokojenosti? Je možné ho reklamovat?

"Lze na sněhovém řetězu poznat, zda zákazník dodržel předepsanou jízdu do 50 km/h, zda byl nasazen mimo správnou osu nebo v rozporu s návodem. Na základě toho se odvíjí řešení reklamace."

Dosud nepadlo ani slovo pro řidiče nákladních aut. Je to proto, že doufáme, že ti, které doprava živí, vědí o sněhových řetězech, co je potřeba. Tedy, že je zapotřebí je nasadit vždy a zásadně pod kopcem, a ne, až když se dostanou do potíží, což platí i u osobních aut, jenže u těch nákladních je nasazování ještě o něco náročnější. Co se týká ceny, tak řetězy na náklaďáky stojí mezi 10 000 až 30 000 korunami.

autor: pek
Spustit audio