Rekordní kilometry dálnic

12. prosinec 2006 13:00

Jezdíte po paměti? Máte svoje vyježděné trasy a zároveň odstopované časy, za jak dlouho se dají projet? Že ano, tak to bezpečně víte, že z Prahy do Brna se dá v ideálním případě jet necelé dvě hodiny a zároveň skoro stejný čas potřebujete i na zdolání poloviční trasy z Prahy do Hradce Králové. A podobné je to i při cestě do Německa. Z Prahy do Rozvadova je to hodinka a půl, zatímco pro kratší cestu do bývalého východního Německa, tedy přes Ústí nad Labem, je potřeba přidat alespoň půl hodiny. Mám tedy pro vás 2 zprávy, jednu špatnou a druhou dobrou. Ta dobrá říká, že už příští týden by cesta do Hradce neměla trvat ani hodinu, podobně jako do Drážďan. Ta špatná zpráva je, že budete muset staré trasy zapomenout a naučit se nové. Za to dálniční pohodlí to ale určitě stojí. Letošní rok je rekordní v počtu otevřených dálnic, i když mnohdy to jejich stavitelé nemají jednoduché.

Dobré věci se přeci mají připomínat. A ten letošní podzim byl pro nás motoristy opravdu příjemný. Nejenže se zima ještě naplno nepřihlásila, ale Ředitelství silnic a dálnic dalo do provozu celkem 101 kilometrů víceproudých silnic. Především jsou to obchvaty Příbrami, Lipníka nad Bečvou, Otrokovic, Turnova, Božího Daru, částečně i Karlových Varů, dobudována byla silnice v Čermné v Pošumaví a také spojnice mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem. Zároveň byla kompletně dokončena dálnice D5 u Plzně a navíc příští týden bude obzvlášť slavnostní.

"19. prosince se zprovozní letošní nejdelší celistvý úsek dálnic. Je to 42 kilometrový úsek dálnice D11, který stál 15 miliard korun. Poslední úsek dálnic bude otevřen o 2 dny později, tedy 21.12., a povede od Ústí nad Labem k německé státní hranici přes Krušné hory. Dále se pak bude napojovat na německou dálnici A17, která bude ústit v Drážďanech a napojovat se na německou dálniční síť. Tento úsek je velmi zajímavý. Jsou tam dva tunely a bezpočet mostů. Je to horský úsek, který na 23 kilometrech překonává převýšení 482 metrů, takže na českém území je to taková rarita."

Po otevření D8 budou na našem území celkem tři dálniční tunely. Ten první, Valík na plzeňském obchvatu, si motoristé mohli poprvé vyzkoušet před dvěma měsíci, teď přibudou Libouchec a Panenská. A podle Jana Hořeního z Ředitelství silnic a dálnic jsou všechny tunely doslova napěchovány nejmodernější technikou. "Tunel Panenská, o délce 2 kilometry, bude dokonce nejdelší v české dálniční síti vůbec. Všechny nové tunely obsahují stovky kamer, S.O.S. hlásky, bezpečností zálivy pro řidiče, detekce ohně a mlhy a tak podobně. Techniky je tu skutečně hodně a dá se říct, že technologií patří momentálně mezi nejmodernější tunely v Evropě."

Bylo by vlastně smutné, kdyby to tak nebylo. Jenže, zatímco zprovoznění D8 nic nebrání a kvůli navazujícímu úseku německé dálnice to bude vlastně otevření dvojnásobné, pak u tolik očekávaného protažení dálnice D11 z Poděbrad až k Hradci Králové nastaly problémy a zatím ještě nepadlo definitivní slovo. Pardubická hygienická stanice má totiž kvůli hluku výhrady k provizornímu sjezdu u obce Libišany.

"My doufáme, že vyhraje zdravý rozum, a že konečné stanovisko bude kladné a nový dálniční úsek tak bude moci být otevřen, protože je hotový a byla by velká škoda ho nevyužívat. Není dobré se na problém dívat z regionálního pohledu Pardubic, ale je potřeba brát ohled také obce u stávající silnice číslo 11, kde obyvatelé trpí už po desítky let."

A hlavně na ní umírá hodně lidí, jak potvrzuje Petr Sobotka z Policejního prezídia. "Na tomto 50 kilometrovém úseku se za poslední 3 roky stalo zhruba 600 nehod každý rok, což nám dává průměr 10 nehod na 1 kilometr. V roce 2004 došlo na tomto úseku k usmrcení 12 osob, v loňském roce 5 osob a v letošním roce, za uplynulých 11 měsíců, to bylo už 13 usmrcených osob. Nejvíce je zatížen průjezd Chlumcem nad Cidlinou, kde na každý kilometr připadá kolem 16 nehod."

autor: evk
Spustit audio