Řadit hezky střídavě! Levá, pravá

9. únor 2007 13:00

Asi jste se do podobné situace už také dostali. Jedete po dvouproudé silnici, provoz houstne a najednou se mění v souvislé kolony. Důvodem nejčastěji bývá zablokování jednoho jízdního pruhu nehodou nebo porouchaným autem. Nejefektivnějším a spravedlivým řešením, jak se z takové situace co nejrychleji dostat, je pro všechny střídavé řazení do pruhu neboli ZIP systém. Řidiči ale tento gentelmanský způsob chování na silnici často nedodržují. Co je k tomu vede?

Podle Jana Kněžínka z ministerstva dopravy je hlavní příčinou nedodržování střídavého řazení do pruhu, neboli ZIP systému, neznalost příslušného zákona.

"Zákon na ZIP systém pamatuje v jediném případě, a to je případ takzvané souběžné jízdy. To znamená, když hustota provozu vede k tomu, že se vytvoří kolony souběžně jedoucích vozidel ve víc jízdních pruzích. Potom podle zákona platí, že když jeden z jízdních pruhů končí, řidiči kteří pokračují v průběžném pruhu musí umožnit střídavé řazení, což je ZIP systém."

Častá argumentce od neukázněných řidičů bývá také stylu : Vždyť tam nebyla žádná značka, která ZIP systém přikazuje... Ona tam ani být nemohla, protože značka přikazující ZIP systém neexistuje. I když v některých případech....

"Existuje dopravní značka na střídavé řazení. Tato značka je ale pouze informativní, což znamená, že neukládá řidiči povinost, ale pouze ho upozorňuje, že tady to obecné pravidlo platí. Jinými slovy povinost střídavého řazení se uplatní i v případech, kdy dopravní značka použita není."

To je všechno sice hezké, ale kdo bude viníkem v případě, když se při ZIP systému řidiči nedohodnou a třeba se před zúžením srazí?

"Samozřejmě se to bude posuzovat případ od případu, ale zřejmě svůj díl viny ponesou oba řidiči, protože zde platí obecné ustanovení o přejíždění z pruhu do pruhu, ale na druhou stranu platí povinost umožnit bezpečné přejetí. Takže asi případ od případu a dokážu si představit, že tam bude jistá míra spoluviny."

V případě ZIP systému, nebo chcete-li střídavého řazení do pruhů, nezáleží na tom, jestli se řadíte z levého do pravého, či z pravého do levého pruhu. V obou případech ZIP systém musí být dodržován. Na druhou stranu je důležité si uvědomit, že ZIP systém platí pouze při jízdě v souběžných kolonách. Když je provoz plynulý, tak ZIP systém vynucovat nelze. Bohužel, občas se stává, že rychlý pruh v kolonách blokuje řidič kamiónu bezdůvodně pomalou jízdou a neumožňuje tak vytvoření ZIP systému. Pomáhá tím sice ostatním kamiónům v pomalém pruhu, ale zároveň se dopouští přestupku.

"V tomto případě by se nejspíše jednalo o bezdůvodně pomalou jízdu, kdy před vozidlem je volný prostor. Možná si ale neuvědomují, že tím nepřispívají bezpečnosti, ani plynulosti silničního provozu. Jedou bezdůvodně pomalu a porušují tím zákon. Pravidlo zipu je úplně nejlepší, když k řazení dochází až přímo před místem zůžení."

Ještě jsme si neřekli nic o postihu při nedodržení ZIP systému. Většinou bývá takový prohřešek řešen domluvou, ale v krajním případě, například při nebezpečném chování řidiče, může být uložena pokuta na místě až 1 500 Kč a ve správním řízení až 2 000 korun. V tomto případě se neuděluje žádný trestný bod.

autor: bob
Spustit audio