První vozy na CNG v České republice

00559738.jpeg

Co se říká, když je třeba být někde rychle? Říká se přece - šlápni na to a jeď na plný plyn! Říkáme na plný plyn, i když většinou jedeme na plný benzín nebo na plnou naftu - tedy až na bílé vrány, které řídí vozy na LPG, nebo-li na propan butan. Ti pak jedou skutečně na plný plyn. Plyn ale není primárně určený pro závodníky, jako spíš pro ty, kteří nechtějí utrácet příliš mnoho peněz u čerpacích - v tomto případě plnicích stanic.

Kdo chce jezdit ekonomicky, tedy utrácet co možná nejméně za pohonné hmoty, zpravidla volí auto s naftovým motorem. Například u Subaru, které stále naftový motor nenabízí, vám místo toho nabídnou propan-butan. Ještě výhodnější než nafta nebo i zmiňovaný propan-butan je ale CNG - nebo-li zemní plyn. Pokračuje Lubomír Kolman z RWE Transgas:

"Do České republiky se za poslední rok začaly dovážet originální automobily na plyn přímo z výroby, což je druhá etapa. První byla klasická přestavba na plyn. Nižší užitná hodnota přestavovaných automobilů - dodatečná nádrž v kufru, nižší výkon motoru - je díky originálním vozům přímo z automobilek odstraněna. Takový automobil má také plné garance v servisu a zákazník s ním nemá žádné problémy."

Je ale třeba říct, že u některých značek je nutné jezdit s plynovým autem častěji na servisní prohlídky a kontroly. Naštěstí to neplatí obecně. Pokračuje Milan Dobrovolný - prodejce aut, který má s vozy na zemní plyn praktické zkušenosti.

"Mohu potěšit zájemce o vozy na zemní plyn, tedy CNG, že tyto vozy mají standardní servisní intervaly - rok nebo 30 000 kilometrů - a není tu žádný speciální úkon, který by servis prodražoval."

Jedním z leaderů v této oblasti je Opel. Ještě větším globálním hráčem je Fiat, ovšem auto na zemní plyn už dnes koupíte také třeba u Citroënu nebo Renaultu, stejně jako u Mercedesu nebo u Volva. A brzy se nejspíš objeví plynový vůz také v autosalonech tuzemské automobilky. Proč se ale o tomto palivu mluví až v posledních letech? Neexistovaly plnicí stanice - teď jich je v Česku 20 - a také obvykle více či méně amatérským způsobem přestavované motory měly své mouchy. V čem byl a je zakopaný pes vysvětlí Martin Hejral z koncernu GM:

"Zemní plyn jako médium má oktanové číslo 130 a motory jsou tomuto oktanovému číslu přizpůsobeny vysokou kompresí. To znamená, že motor pracuje na zemní plyn v maximálně efektivním režimu. Motor s vysokou kompresí připravený na 130oktanové palivo by po přepnutí na klasické 95oktanové palivo měl problémy a klepal by. Proto speciální kontrolní systém motoru na CNG přepne motor do benzínového režimu a v tom okamžiku se škrtící klapka neotvírá na maximum. Tím je zamezeno klepání motoru, a to i při nouzovém provozu na benzín. Nouzovým provozem rozumíme to, že CNG modely jsou určeny převážně k provozu na zemní plyn."

Automobilky dnes upravují auta zemní plyn samy. Plynové nádrže už tedy nejsou v kufru, ale pod podlahou, a motory nemají žádné specifické problémy. Příznivce značky s bleskem ve znaku možná trochu překvapí, že auta na plyn vznikají na stejné lince jako ty nejsportovnější modré modely značky.

Naší zemi křižuje víc než 170 autobusů na zemní plyn. Někteří lidé dokonce v této oblasti čekají takovou budoucnost, že v Česku vyrostla nová továrna na plynové autobusy. Osobních aut ovšem zatím jezdí stále málo. Minimum plnicích stanic lidem nedokáže kompenzovat ani výhodné provozní náklady auta, které jsou ve srovnáním s benzínem zhruba poloviční.

Jsou ale specifická zaměstnání, kde zmiňovaný nedostatek plnicích stanic tolik nevadí. Jde o vozy, které jezdí jen v určitém okruhu, například pošťáci, popeláři, zmiňované autobusy nebo taxíky. V sousedním Berlíně jich 800 jezdí na plyn. A první české vlaštovky máme už i v Praze:

"Začínáme s 5 vozy, které budou v provozu 24 hodin denně," říká Milan Plašil ze společnosti První ekologické taxi.

Radikálně nižší emise ve srovnání s dieselovými auty, která jinak taxikáři preferují kvůli nízké spotřebě, ale nejsou největším bonusem. Auta jsou totiž také ekonomicky výhodná.

"Zákazník to pozná na ceně jízdného, protože režijní část spotřeby na jeden kilometr je kolem 1,20 Kč."

Protože zmiňovaná společnost chce zaujmout především ty, kterým záleží na životním prostředí, ptáme sem, proč místo plynových Opelech Zafira nesáhli třeba po Fordech C-max na bioethanol e85, nebo po některém z hybridů od Toyoty.

"Biopaliva totiž není možné natankovat u čerpací stanice v Praze ani jinde v České republice. To je první problém. A další překážkou byla vysoká pořizovací cena hybridních vozů."

Shodou okolností se ve stejnou dobu jako první taxíky vydala do ulic také první dodávka na plyn. Také Jorga Vacca nám zdůvodňoval, proč se jeho společnost v konkurenci aut na biopaliva, elektromobilů a hybridů rozhodla právě zemní plyn.

"Naše společnost je celosvětová, takže nezáleží na tom, co je žádáno v České republice. Udělali se už nějaké analýzy zaměřené hlavně na finanční stránku. Bohužel, neukázaly to, co si všichni mysleli, a to že vozy na zemní plyn jsou výhodné. Nejsou. Například vůz na zemní plyn je mnohem dražší než s benzínovým motorem."

V náročném denním provozu přepravní společnosti dostává auto pořádně zabrat. Jaké jsou tedy dosavadní zkušenosti?

"Zatím jezdíme jenom po Praze, zhruba 20 dní, a zkušenost je dobrá. Jde ale trochu o zvyk. Teď nabíráme zkušenosti a pokud se vozy osvědčí, budeme vážně uvažovat o firemní flotile aut na CNG."

Tak jste to slyšeli sami, zemní plyn v dopravě už není úplnou exotikou a zdá se, že především pro dopravní podniky, nebo dopravní společnosti, které jezdí v určitém daném okruhu, je to dobrá volba. Nemůžeme si ale povzdechnout, jak velká je škoda, že se od státu nedostalo stejné podpory jako má zemní plyn také vysokoprocentní směsi biopaliva E85. Máme na mysli nulovou spotřební daň, díky které je jízda na plyn tak ekonomicky výhodná. Podobnou podporu by si zasloužili všichni, kteří nabízejí auta šetrná k životnímu prostředí. Takhle nám pořád zbývá na jazyku "pachuť" po nerovném souboji, ve kterém jsou plynaři neférově zvýhodněni.