První prázdninový víkend: kolony vás neminou, připravte se na ně!

02917824.jpeg

Začátek prázdnin tradičně provází dopravní problémy a dlouhé kolony. Jen na dálnici D1 jsou minimálně 4 omezení kvůli její modernizaci. A po celé republice jich jsou stovky. Na řadě míst navíc kolony vzniknou zdánlivě bez příčiny, jen kvůli nervozitě řidičů, anebo kvůli případným ťukancům. Na očekávanou kolonu bychom se měli připravit předem.

Na zdržení a stání v koloně bychom se měli tento víkend připravit, ať jedeme jen třeba sto kilometrů na chatu nebo budeme vyrážet někam k moři. Problémy se dají čekat už na výjezdech z větších měst, ale i dál po cestě.

„Třeba v Německu máme zkušenosti s kolonou, která obvykle bývá 20 až 40 kilometrů dlouhá, což je více než dvě nebo tři hodiny stání v koloně. Takže se musíme připravit na to, že děti se musí nějak zabavit. A hlavně je důležité, vzít si s sebou spoustu tekutin a paliva, protože nemůžeme spoléhat na to, že k benzínové pumpě, která je za pět kilometrů, dojedeme včas,“ doporučuje Petr Vomáčka z ÚAMK.

Čtěte také

Právě v zahraničí bychom měli hlídat stav nádrže, protože oproti České republice tam od pumpy k pumpě bývá podstatně dál. „V tomto případě musíme počítat s dojezdem minimálně 200 kilometrů. Problém bývá v tom, že v zahraničí není taková možnost objízdných tras kolem dálnice jako u nás. U nás se dálnice většinou staví kolem silnic prvních tříd, takže varianta, že sjedeme na nižší komunikaci, kde se nachází benzínová pumpa, v zahraničí není. Musíme tedy počítat, že benzinka v zahraničí je třeba po 50 nebo i po 100 kilometrech, popisuje Petr Vomáčka,

Starat se musíme i o sebe

Stání v koloně často využíváme k tomu, že doplníme i „svoji nádrž“. Vzhledem k další delší cestě bychom ovšem měli jíst s rozumem.

„Měli bychom se vyvarovat toho, abychom se najedli natolik, aby nastal stav, který se jmenuje postprandiální hyperglykemie – hladina cukru se zvýši natolik, že je tělo nuceno k tomu, aby mělo klid k trávení. Samozřejmě se tím sníží pozornost a to jistě není stav, který je vhodný za volantem,“ varuje doktor Jaroslav Větvička.

Nejvhodnější i pro děti je ovoce a lehká jídla. Nesmíme zapomínat také dostatečně pít. Za řadu kolon, tak jak je známe třeba z úseku dálnice D1 u Prahy, si pak můžeme sami.

„Když je větší hustota dopravy, například 20 vozidel na kilometr, stačí, když se řidič lehce dotkne brzdy, aby se rozsvítila zadní brzdová světla. Za ním se další řidič dotkne víc a desátý řidič už prakticky zastaví. Známe to z dálnic – zdánlivě se nic neděje, ale najednou se zastavíme. Je to dáno nezodpovědností a neschopností jet v hustém dopravním provozu.“ Jediné co funguje a jak zbytečné koloně předejít je plynulá jízda bez zbytečného zmatkování.