První oběť dopravní nehody si to tehdy svištěla třicítkou

Automobil z roku 1898 (ilustrační foto)
Automobil z roku 1898 (ilustrační foto)

Dnes si připomínáme den, kdy zemřel po dopravní nehodě první řidič automobilu v historii. Tedy první, o kterém se psalo. Bylo před 116 lety a na vině byla podle dobových materiálů nepřiměřená rychlost. Dopravní experti odhadují, že od vynálezu automobilu zemřelo po celém světě na 30 miliónů lidí. To je skoro tolik, jako obyvatel Kanady.

12. února roku 1898 se dvaačtyřicetiletý Henry Lindfield vydal na cestu z Londýna domů do Brightonu. Tam už ale nedojel. V ulici Russell Hill, když si to svištěl tehdy nepovolenou třicítkou, tedy 2x rychleji než bylo povoleno, mu při jízdě z kopce selhaly brzdy. Po nárazu do stromu mu noha zůstala mezi automobilem a stromem, v nemocnici mu ji lékaři amputovali, ale druhý den Lindfield na následky šoku zemřel. Je tak považován za první oběť dopravních nehod z řad řidičů.

Už o dva roky dříve ale zemřela coby chodkyně čtyřiačtyřicetiletá Angličanka Bridget Driscollová. Právě ten rok zrušili ve Velké Británii takzvaný praporkový zákon, kdy před každým autem musel běžet člověk s praporkem, a maximální rychlost byla 6,5 km. I tak malá rychlost ale stačila, aby matka dvou dětí po zranění hlavy na místě zemřela.

Čtěte také

Za první oběť automobilismu vůbec je ovšem považována Irka Mary Wardová, která 31. srpna 1869 při zkušební jízdě parního automobilu, z něj coby spolujezdkyně vypadla a vůz ji přejel. V současnosti každoročně při dopravních nehodách zemře po celém světě milión dvě stě tisíc lidí.