Proč se u nás prodává méně nových aut než loni?

Škoda Octavia

Meziročně se u nás za první pololetí prodalo o 14 % nových aut méně. Nejprodávanějším autem u nás je firemní bílá Octavia Combi s benzínovým motorem. I tak by se daly vyložit statistiky Sdružení dovozců automobilů za 1. pololetí.

Aby bylo konstatování úplné, musíme dodat, že se prodalo 80 818 osobních aut, o 11 % se propadl také trh lehkých užitkových vozů, méně se prodalo autobusů, naopak nákladních aut se prodalo o 2% víc a po pěti letech vzrostl také prodej motocyklů, i když o zanedbatelných 0,64%. Ale dost čísel. Čím to je takový propad u osobních aut?

A čísla ještě budeme potřebovat. Abychom zjistili, proč je propad u osobních aut takový, musíme to dát do evropského kontextu. V Itálii se trh propadl o 5,5 %, v Německu o 8 %, ve Francii o 11 % a ve Španělsku dokonce o čtvrtinu. Situace je tedy v rámci Evropy stejná. U nás se na tom podepsal i velký propad v červnu – o 20%. A tady je zajímavé sledovat co vše má na prodeje aut vliv.

Čtěte také

„Začátkem června byly povodně, většina lidí měla jiné starosti a my doufáme, že příští měsíc by mohl být lepší. Vzhledem k tomu, že loňský červen byl extrémní, protože se zase předzásobovali vlastníci tím, že v červenci neměl pracovat registr, takže loňský červen byl hodně vysoký,“ říká tajemník SDA Pavel Tunkl. Celkově je ovšem propad stejně jako v zahraničí dán ekonomickou situací.

„Přesto, že ceny v České republice jsou jedny z nejnižších v Evropě – opravdu jsou na dně, dál už pravděpodobně nelze klesat a k tomu ještě existují akční ceny. Nicméně domácnosti šetří pořád – privátní zákazníci tvoří jenom jednu třetinu, přestože provozují většinu vozového parku. Spotřeba domácností a důvěra domácností se výrazně projevuje,“ vysvětluje Pavel Tunkl.

Jedničkou na našem je asi i nadále domácí škodovka, i když i ona se kvůli náběhu nových modelů a výroby lehce propadla. Ale největším skokanem je Mazda, která prodala o polovinu aut víc než loni, následuje Dacia, Citroen A Seat. Naopak z těch běžných značek prodávajících stovky a tisíce aut se nejvíce propadly Chevrolet, Ford a Renault. Ale jen pro zajímavost – Maserati se prodaly čtyři, oproti loňským 11. Ferrari prakticky pouhá polovina.