Proč nejsou uzavírky koordinované?

03155808.jpeg
03155808.jpeg

Letos v létě a na podzim bude provoz po celém Česku komplikovat značné množství uzavírek. Opět bohužel hrozí, že budou probíhat současně práce na dálnicích i souběžných komunikacích.

Co cesta, to uzavírka. I tak by se dalo parafrázovat známé pořekadlo. Díky čtyřmiliardové státní dotaci začaly kraje a obce ve velkém opravovat své silnice. Ale protože opravy se nevyhýbají ani dálnicím, pak je to téměř past pro řidiče. Z jedné uzavírky vjíždějí do druhé, tak jako třeba na dálnici D5 a v Cerhovicích. Ale pozor, jak jsme zjistili, bude ještě hůř!

„Lepší cesty chceme všichni. Ale já mám pocit, že to někdo plánuje naprosto bez rozumu. Nejsou náhradní trasy a tak dále. Když se třeba udělala objížďka u Rousínova, tak tam začali frézovat vozovku po pár týdnech. Takže není vůbec úniku,“ shrnuje pocity asi všech jeden z řidičů.

Čtěte také

Správci komunikací nemají povinnost spolupracovat

Jak jsme ale zjistili, žádný zákon nebo vyhláška nepřikazuje správcům více než 55 tisíc kilometrů našich silnic spolupracovat. A tak opravy může obec, kraj či stát dělat, kdy chce.

„Žádný jednotící orgán neexistuje. V případě dálnice a silnice 2. třídy je zde jak odlišný vlastník, tak odlišný úřad, který tyto akce povoluje. A tito dva o sobě zpravidla vůbec neví, pokud mezi nimi nefunguje zájem tyto věci koordinovat,“ konstatuje vedoucí silničně-správního úřadu Ministerstva dopravy Ján Skovajsa, podle kterého jsou hlavním problémem peníze na opravy. Tentokrát ne proto, že by chyběly, ale naopak, že jich je hodně. Vedle evropských peněz z regionálních či dopravního fondu dal stát přes 4 miliardy na opravy krajských cest. A to vše pod podmínkou dokončení v letošním roce. Jenže stavební sezóna má jen pár měsíců.

„Známe několik případů, kdy se našich uzavírkových komisí na dálnicích účastnili zástupci obcí. A ačkoliv věděli, že bude probíhat oprava na dálnici, i přesto se pustili do oprav na souběžných komunikacích s dálnicí,“ zmiňuje Ján Skovajsa. Jako například na dálnici D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, kde už loni bylo jasné, že modernizace tady bude pokračovat až do letošních prázdnin. Přesto je souběžná silnice od jara zavřená, což – jak ví i redaktor Zelené vlny Bohuslav Beneš – je problém: „Byla tam jednou i dvacetikilometrová kolona. Řidiči sjíždějí a hledají volnou objížďku.“

Čtěte také

Obce musí souhlasit s objízdnými trasami, ty se ale při opravách dálnic nestanovují, protože se „jen“ snižuje počet nebo šířka jízdních pruhů. V případě nehody jsou ale kolony dílem okamžiku. A tak ministerstvo dává krajům aspoň doporučení: „Aby preferovali opravy komunikací, které nejsou souběžné s dálnicemi v úsecích, kde ŘSD opravy předpokládá.“

Jenže co chudák řidič? Zřejmě se musí smířit s tím, že uzavírky potká všude. Dopředu si aspoň může zjistit, kde a jestli se vyplatí sjíždět z dálnice. Všechny úřady jsou podle Skovajsy povinny dávat aktuální informace o uzavírkách na stránky dopravniinfo.cz, které mají i mobilní aplikaci.

„Nejhorší z hlediska uzavírek bude léto a podzim. Stav na portálu dopravniinfo.cz by měl ten den ráno odpovídat tomu, do čeho může řidič vjet a s čím se může setkat,“ uzavírá Skovajsa.

O situaci na našich cestách samozřejmě aktuálně informuje naše Zelená vlna.