Proč je tolik kategorií aut?

28. červen 2007 10:28

Teď mám na vás jednu kontrolní otázku: Vyznáte se v současné "džungli" aut? Mám na mysli všelijaké kategorie aut jako MPV, SUV, Crossover, miniVAN, SUC, atd. atd. Že nevíte? Nezoufejte, protože nejste sami. I my máme někdy problém vyznat se ve stále nových kategoriích. Proto jsme byli v Německu u největší evropské automobilky Volkswagen v oddělení, kde se tím zabývají a teď vám řekneme nějaké lahůdky ze zákulisí.

Pamatujete si, co před 25 lety znamenalo auto? S nadsázkou by se dalo říct 4 kola, která vás dovezou tam, kam potřebujete. Na pohodlí se příliš nedbalo, jediný sériový bezpečnostní prvek v té době byly pásy a jestli byl motor vpředu nebo vzadu, na tom také moc nezáleželo. Od té doby se ale situace opravdu velmi změnila a auto už není jen obyčejný dopravní prostředek. Lidé ho často kupují proto, aby se nějak zviditelnili, stále víc se chtějí lišit od těch druhých a užívat produkty, které je určitým způsobem vyčlení ze společnosti. A toho vyčlenění by samozřejmě chtěl každý dosáhnout jinak.

"Je velmi důležité vědět, na co se v dané cílové skupině lidí zaměřit. Výzkumy ukázaly, že takové průměrné auto pro běžnou potřebu není vhodné. Mělo by splňovat požadavky různých cílových skupin - např. na pohodlí, spotřebu, počet míst, atd. Proto jsme začali vedle standardních modelů aut vyrábět i další, která by se od nich nějak odlišovala. Například vedle Golfu jsme postavili velkoprostorového Tourana," říká Dr. Gilbert Heise, vedoucí výzkumu trhu a analýz koncernu VW.

Auta typu MPV, tedy velkoprostorová auta, se dostala na trh jednoduše proto, že lidé stále častěji řeší problém s převozem většího počtu lidí - například rodina s více dětmi, atd. V Americe byla MPVčka nazývána dokonce "mamicar", asi nemusím dlouho vysvětlovat proč. A tak se na trhu objevila i auta kategorie SUV, tedy sportovní užitková auta, protože i mámy potřebovali nějakou, a teď mě berte s nadsázkou, zbraň na silniční válku. Lidé si SUV často nekupovali kvůli jeho terénním schopnostem, ale kvůli image. Do Evropy se dostalo přes Ameriku, takže bylo potřeba ho trochu přizpůsobit evropskému trhu.

"SUV je, podle mě, typ auta, který celosvětově nejvíce splňuje požadavky zákazníků, ale je nutné, aby bylo adaptováno pro daný trh - např. velikostí. Pro jeho budoucí úspěch je důležité, aby stále dokázalo fascinovat zákazníky, tak jak je tomu po celém světě. To znamená, že by měl být zachován tvar terénního auta, ale uvnitř musí být moderní technologie, díky kterým je možné například snížit spotřebu. Zákazník totiž musí vidět, že i SUV může být šetrné k životnímu prostředí."

A tak už se vlastně stalo, protože podobné vozy na našich silnicích už jezdí. Jsou to Crossovery (například Škoda Octávia Scout nebo Audi Allroad), které kombinují image SUV a technologie klasických aut - právě díky tomu se povedlo snížit spotřebu. Taková auta budou podle Gilberta Heiseho úspěšná. Ptáte se, jak to může s takovou jistotou říct? Volkswagen má totiž zajímavé výzkumné postupy.

"Používáme mnoho výzkumných metod. Mezi nimi samozřejmě klasický dotazník, ale máme i další, dalo by se říct, techniky, jak se dostat blíž k zákazníkovi. Jedna z nich je cestou normálního rozhovoru, kdy neklademe žádné cílené otázky, ale prostě se vyptáváme lidí, kde bydlí, kde pracují, jak odpočívají, atd. Teprve potom směřujeme otázky k autu, abychom pochopili, jak by nejlépe mohlo vyhovovat jejich životnímu stylu."

A tím to nekončí, protože nejen že se s vámi baví jako vaši známí, ale dokonce můžou přijít i na návštěvu, a to ne ledajakou. Klidně si u vás nějaký týden pobudou, prý aby dokonale poznali jak žijete. Například s vámi budou jezdit do práce, nebo na nákupy, jednoduše proto, aby věděli, jak auto využíváte. A navíc si to budou i natáčet na kameru. Třeba někdo z automobilky zaklepe i na vaše dveře!

autor: onj
Spustit audio