Přísnější postihy pro řidiče nákladních aut a autobusů za nedodržení přestávek

1. říjen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Velká část řidičů kamionů jsou cizinci

Řidičům kamionů a autobusů kromě pětitisícové pokuty hrozí navíc jednodenní zákaz řízení.  Dopravci si ale stěžují, že je v Česku pořád málo odpočívek.

Stát ode dneška začne přísněji trestat řidiče kamionů a autobusů, kteří nedodrží bezpečnostní přestávky. Nově jim policisté můžou kromě pokuty zakázat na den řízení. Padesátitisícová pokuta pak nově hrozí za neoprávněnou manipulaci s tachografem, který přestávky zaznamenává. Změny zavádí novela zákona o silniční dopravě.

Čtěte také

Zpřísnění postihů má zabránit nehodám, které způsobují právě přetížení profesionální řidiči. Ti totiž podle Ministerstva dopravy často povinné zastávky nedodržují, nebo se je snaží obejít neoprávněnou manipulací s tachografem.

"Vycházeli jsme z výsledků našich kontrol, které v této oblasti provádíme, kde nám jednoznačně vyšlo, že je potřeba nadále zpřísňovat podmínky," říká mluvčí resortu František Jemelka.

Doteď totiž mohl řidič, který neudělal povinnou pauzu, zaplatit pokutu a pokračovat v jízdě. To podle ministerstva zvyšovalo riziko dopranví nehody.

Třeba vloni podle policie zavinili řidiči nákladních aut přes 11 tisíc dopravních nehod. Při nich zemřelo 68 lidí. To je o 12 víc než v roce 2018.

Čtěte také

Stále málo odpočívek

Sdružení autodopravců Česmad kritizuje hlavně fakt, že v Česku chybí pro kamiony odstavná parkoviště. Dopravci by proto uvítali, aby i na to kontroloři mysleli.

Zástupce generálního tajemníka Česmadu Jan Medveď k tomu podotýká: "Nezbývá než doufat, že státní správa nepůjde jen po penězích, aby vybírala pokuty. Ale aby v případech, kdy ten řidič objektivně nebyl schopen zastavit, přetáhl řízení o půl hodiny, aby dojel na místo, kde konečně může zaparkovat, tak aby se to nechápalo jako přestupek, ale jako takzvaná odchylka."

Na dálnicích je dnes přes 130 odpočívadel, které nabízejí více než 2.600 parkovacích míst pro nákladní vozy. To podle Česmadu nestačí. Českem totiž podle správce mýtného systému, společnosti CzechToll, denně projede po zpoplatněných silnicích průměrně přes 50 tisíc aut nad 3,5 tuny. Ředitelství silnic a dálnic už slíbilo, že chce situaci s nedostatkem odpočívadel řešit. Do pěti let plánuje vybudovat přes tři tisíce nových parkovacích míst pro kamiony.

autoři: Luděk Hubáček , ZV
Spustit audio