Popadněte kbelík s vodou a hurá za motorkou!

1. listopad 2013 13:10

Přestože spojení „zodpovědný motorkář“ může některým znít jako protimluv, najdou se takoví. Principálně jich nebude mnoho, to by jezdili autem, možná spíš vlakem, ale jsou. A tihle, zodpovědní motorkáři, řeší každoročně touto dobou stejnou otázku – jak co nejlépe zazimovat svůj milovaný stroj?

Základem všeho je motorku umýt a vyčistit. A to opravdu pořádně. Můžete si představovat, že jde na výstavu, navrhují experti. „Je dobré pohyblivé spoje vyfoukat kompresorem a namazat,“ říká Ivan Rozsypal. Je technikem v IR Moto. Důkladná očista motorky, až do sucha, je na celé zimní přípravě časově nejnáročnější.

„Vyndáme baterii – dejte si ji někam do tepla, kde je konstantní teplota. Někdo používá nabíječky na gelové baterie, které mají program na udržování proudu – může to tam zůstat připojené prakticky celou zimu.“ To je informace možná především majitele úplně nových strojů s asistenčními systémy a počítači, které odpojování baterky nemají moc rády. Baterku si necháte v motorce, jen na ni připojíte speciální nabíječku, vyjde zhruba na necelých 1500 korun, a ta vám bude udržovat akumulátor celou zimu v ideální kondici.

Čtěte také

„Dále doplňte nádrž palivem až po okraj – je to kvůli tomu aby nádrž nekorodovala zevnitř. Ošetřete řetěz mazadlem, které je na to určené. Motorku přikryjte – pozor na igelitové plachty. Pod nimi se sráží voda a motocykl potom trpí,“ upozorňuje Ivan Rozsypal.

Motorce podle Ivana Rozsypala neuškodíte, když ji v zimě čas od času nastartujete. U starších tedy karburátorových strojů to dokonce odborníci kvůli kondenzaci vody v karburátorech doporučují. Kapalinou chlazené motorky, které stojí přes zimu na mrazu, budou mít pochopitelně v chladičích nemrznoucí směs. „Většinou to kluci mají zaparkované v teplých garážích nebo tam, kde je teplota kolem nuly, takže tam to až tolik netrpí, ale určitě je důležité kapalinu zkontrolovat,“ říká Ivan Rozsypal.

A pokud jste líní, zajeďte do servisu

Ve venkovských motoservisech se před zimou žádné fronty rozhodně netvoří. Nejde ani tak o peníze – se zazimování motorky se vejdete do pětistovky – jde jednak o to, že motorkáři, kteří motorku zazimovávají, si to dělají sami, není to náročné, ale hlavně většina motorkářů něco jako zazimování motorky vůbec neřeší. „Pro ně je daleko důležitější spíše jarní příprava než příprava na zimu.“ Ti, kteří jezdí i v zimě, když se udělá hezky, musí počítat s tím, že po každé takové zimní vyjížďce je třeba motorku pořádně očistit. Problémem nejsou mušky, ale sůl.

autor: pek
Spustit audio