Pomůže klimatizace, clona, fólie i okénko

29. červenec 2010 13:00

Nehody motorkářů jsou od počátku prázdnin na denním pořádku. Podle samotných policistů za to může jejich nezkušenost a přeceňování vlastních sil, ale často je v provozu také přehlédneme. Jedním z důvodů je to, že už několik let svítíme všichni bez rozdílu. I proto se vás tento týden na našich internetových stránkách ptáme, jak by podle vás měli být v provozu odlišeni motorkáři. Výstražnými vestami, světlem jiné barvy, nebo nijak?

V naší poslední anketě jste se nám přiznali, že s vysokými teplotami v autě bojuje pouhých šest procent z vás zakrýváním oken. Více než třetina spoléhá na otevřená okénka a asi nepřekvapí, že šest lidí z deseti věří klimatizaci. Každý způsob má ale svoje výhody a nevýhody. Ve výhodě jsou ti, kteří mají skla auta z výroby nebo dodatečně potažena fólií. Ta totiž zabrání vniknutí slunečních paprsků do vozu.

„Na vnitřní plochu je nanesena kovová vrstva, která se chová jako další izolace. Kov je lesklý a odráží sluníčko. Podle zkoušek, které se kdysi dělaly, je rozdíl na sluníčku po dvou hodinách celých 10 °C, o které můžete mít v autě s fóliemi chladněji. Jinými slovy se interiér tak rychle nevyhřívá. Fólie mají navíc vysoký UV filtr, takže cestující nebolí hlava a netrpí plasty v autě,“ vysvětluje Zdeněk Jebavý z firmy Nord-Trading.

Ano, je lepší věcem předcházet než je pak řešit. Někdo ale nechce mít zatmavovací fólie na autě po celý rok. Na řadě míst tak můžeme vidět auta, která mají alespoň za předním sklem nejrůznější clony nebo kusy kartónu, aby se sluneční paprsky do interiéru nedostaly a zbytečně ho nevyhřály.

„Autoclony mají oproti fóliím jednodušší instalaci. První nasazení, kdy se na dveře musejí nacvakat úchytky, na které se potom clony přidělávají, zabere maximálně pět minut. Následné sundání nebo nandání autoclon už je jen otázka několika vteřin,“ popisuje výhodu autoclon Roman Binder ze serveru Autoclony.cz.

Nejedná se ale o jednoduché clony za pár desítek korun. Jsou speciální, určené přímo pro konkrétní značku a typ vozidla, a mnohé automobilky je nabízejí jako originální autopříslušenství. Jejich cena se navíc pohybuje v řádech tisíců korun a je plně srovnatelná s použitím fólií. Zakoupení clon na takovou fabii nebo octavii vyjde asi na 6 000 korun. Navíc tyto clony nedostaneme na všechny typy aut. Naopak už dnes neexistuje automobilka, která by nenabízela klimatizaci. Tu však musíme používat s rozumem. Nejprve bychom měli interiér klidně vyvětrat za pomoci okének, poté okna zavřít a nechat vše na ní.

„V okamžiku, kdy si v autě nastavíte určitou teplotu, má vzduch z průduchů po zařazení prvního rychlostního stupně teplotu 4 – 5 stupňů Celsia a relativní vlhkost 33 %. Pokud při stejné teplotě přeřadíte na čtyřku, aby šlo z klimatizace vzduchu co nejvíc, dostanete teplotu zhruba 10–11 °C a relativní vlhkost stoupne na 55 %,“ popisuje důležitý princip fungování klimatizace Tomáš Tichý z Normfestu.

A pak je důležité, nakolik se rozhodneme interiér vychladit.

„Při venkovní teplotě 30 °C je snesitelné chladit interiér na 18 až 20 stupňů. Pokud jsou venkovní teploty vyšší, interiér by neměl být chlazen na méně než 23 °C,“ doporučuje lékař Jaroslav Větvička. Jinak nám hrozí zbytečné nemoci horních cest dýchacích nebo záněty. A na kratší cesty po městě je lepší i ve velkých vedrech větrat pouze okénky. Časté změny teplot totiž organismus zbytečně a nadměrně zatěžují.

autor: pgj
Spustit audio