Policie chce dalších bezmála 90 nových aut s radary. Posílit mají dálniční Autotým, ale i dopravní policisty po celé zemi

Majáky schované v kufru nové policejní Škody Superb

Policie chce 88 nových aut vybavených radary. Vypsala na ně výběrové řízení. Přitom jenom 37 rychlých passatů a superbů loni vybralo na pokutách přes 45 miliónů korun. Auta mají posílit nejen speciální Autotým, ale hlavně dopravní inspektoráty po celé zemi.

„Dobrý den pane řidiči, dálniční policie Ostrava, předložte mi prosím vaše doklady a doklady k vozidlu. Byla vám v úseku omezeném na 80 km/h naměřená rychlost 111 km/h.“ Jak jsme se už v roce 2009 přesvědčili, od prvních kilometrů se rychlé passaty staly postrachem řidičů. A logicky si nejen na Ostravsku pochvalovali, jak nová zbraň na piráty silnic funguje. „Určitě je respekt vozidla obrovský. A když řidiče zastavím, i spolupráce a komunikace je jednodušší, než když jsem stavěl vozidlo s felicií. Člověk ví, že v tom autě je technika už na nějaké úrovni a není o čem debatovat.“

Čtěte také

Než se pro změnu Královéhradečtí policisté rozloučili se svým prvním passatem, najeli s ním za pět let půl miliónu kilometrů. „Odhaduji, že spálili více, než 50 tisíc litrů benzínu, vůz zadokumentoval více, než 11 tisíc přestupkových jednání řidičů a bylo vybráno více než 11 miliónů korun v blokovém řízení,“ popisoval nám šéf dálničního oddělení v Pravech Petr Dušek, když si jel převzít nový superb a zavzpomínal i na největšího hříšníka. „Co moje paměť sahá, tak se domnívám, že to byla rychlost 276 km/h po odečtu stanovené tolerance. A je to rychlost stanovená z GPS, takže se nejedná o tachometrovou rychlost.“

Jsou hůře k poznání

Výměna passatů za ještě anonymnější superby začala před dvěma lety. Řidiči si okamžitě uvědomovali, že to bude s rozpoznáním policejních aut ještě těžší. „Passaty byly skutečně velmi dobře poznat a uvidíme, na silnicích půjdou superby asi mnohem hůře poznat.“

Nyní brázdí dálnice a silnice celkem 20 passatů z roku 2012 a 17 superbů, a do konce roku mají přibýt ještě tři. Navíc stále ještě policisté používají 12 původních rychlých speciálů. A šéf dopravní policie Tomáš Lerch chce dalších 85 anonymních aut nižší střední třídy. „Zde se opravdu jedná o obnovu měřící techniky, která byla pořízená před více než 20 lety. Naším cílem je, abychom zlepšili stav nejen na hlavních tazích, ale právě také na komunikacích nižších tříd. Proto směřujeme tato vozidla na běžné dopravní inspektoráty.“

Čtěte také

Jaká auta to budou, zda škodovky, hyundaie nebo třeba fordy, to budeme vědět až po skončení výběrového řízení. Důležitější bude, co se v nich bude ukrývat. „Počítáme s tím, že vozidla budou vybavená měřícím zařízením, tedy radarem, který umožňuje jak měření z místa, tak měření za jízdy i úsekové měření. Zároveň bude toto zařízení umožňovat rozpoznávání registračních značek a porovnávání s registrem vozidel. Dále tato vozidla budou vybavena kamerovým systémem, který bude monitorovat dění před a za vozidlem,“ vysvětluje Lerch.

První padesátku aut by policisté měli dostat do konce roku, zbytek do poloviny roku následujícího. A kde se vzalo potřebných 115 miliónů? „Tato technika bude financována z prostředků nově vzniklého fondu zábrany škod, který byl určen právě k tomu, aby se z něj pořizovala technika, která bude snižovat následky dopravních nehod,“ říká Tomáš Lerch. Peníze, které do fondu povinně posílají pojišťovny, čerpají také hasiči a záchranáři, ale policie z něj dokázala čerpat jako vůbec první.