Pokud jsou v autobuse bezpečnostní pásy, připoutejte se

Setra autobusy na polygonu Most
Setra autobusy na polygonu Most

Zdravý rozum říká – bezpečnostní pásy snižují riziko následků dopravní nehody. V autě se poutáme skoro automaticky a také v autobusech už to lidé přestávají považovat za zbytečnost. Pokud autobus pásy má, většinou se každý cestující raději připoutá.

Je chvíli před 11. hodinou dopoledne a na 26. nástupišti pražského autobusového nádraží Florenc stojí nastartovaný autobus, který už za pár minut vyrazí na svou pravidelnou trasu do Karlových Varů.

Čtěte také

I tento vůz je jako všechny ostatní dálkové autobusy vyrobené po roce 2004 ze zákona vybaven bezpečnostními pásy. A přepravování cestující jsou proto povinni být po dobu jízdy připoutáni.

„Až pojedeme, určitě se připoutáme. Když má autobus pás, poutáme se. Když jsem upozorněn nebo je trasa delší, vždy se připoutám,“ sdělují cestující. Najdou se ovšem i výjimky. „Ne, nepoutám se – nevím jak a kde.

Nepřipoutat se v autobuse vás přitom může přijít celkem draho, v případě blokové pokuty na dva tisíce a ve správním řízení až na dva a půl tisíce korun. Nemluvě o tom, že když pásy nepoužijete, zvyšuje se tak riziko následků případné dopravní nehody.

Dopravce je navíc povinen cestující o nutnosti použití bezpečnostních pásů v autobusu poučit. Jak potvrzuje i stevardka autobusu, lidé se prý většinou poutají. „Cestující by se poutat měli. Pokud se po třetí výzvě nepřipoutají, musíme oznámit, že cestují na vlastní nebezpečí.“

Odpovědnost je potom plně na cestujícím. Zda se raději bezpečně připoutá, nebo bude riskovat pokutu, v horším případě své zdraví.