Podzim chystá řidičům pozapomenuté nástrahy

Auto za soumraku
Auto za soumraku

Zkracuje se den, častější je jízda v šeru a za tmy. Za té se mění vidění a prodlužují reakce. Častěji to klouže. Je potřeba myslet na změnu podmínek na silnicích.

Sychravé počasí, mokro, spadané listí, mlhy a také delší část dne za tmy. Podzim je tady a pro řidiče to znamená spoustu nástrah, na které přes léto možná trochu pozapomněli. Náš reportér prošel nočním kurzem bezpečné jízdy a zjistil, co by řidiči rozhodně neměli za tmy podceňovat.

"Teď jsem vám udělal doopravdy extrém. Simulace hustého deště, obrovského slejváku," ozývá se z vysílačky v autě, za jehož volant usedl reportér Luděk Hubáček: "Polygon není osvětlený, takže je to podobné, jako byste jeli po silnici, ta viditelnost se snižuje. Právě se teď s autem rozjíždím a jedu asi padesátkou. Musím se vyhnout náhlé překážce na silnici. Ááá! Přede mnou je sloup stříkající vody! Šlapu na brzdu!"

"Brzdím, brzdím, brzdím! Co se stalo? Vy musíte razantněji tomu auto říct, že pojede tudy! Vy jste šel rovnou do ručkování. A než jste natočil kola. To byla hrozně dlouhá doba, než se ta kola vytočila," nechválí našeho reportéra po vysílačce instruktor kurzu Marek Kohoutek.

"Ani při padesátce, kterou se jezdí v obci, bych se překážce nestačil vyhnout," přiznává Luděk Hubáček.

Podle dopravních psychologů má řidič ve dne reakční dobu necelou vteřinu, večer a za tmy se ta doba prodlužuje. Motoristé by s tím měli počítat, podotýká Kohoutek: "Častá chyba je to, že lidi nebrzdí. Podcení v danou chvíli situaci a snaží se všechno ukočírovat volantem. Je to fyzika. Auto je rychlé. A prudký manévr znamená, že si to auto rozvlníte, rozházíte po silnici. A bohužel to může špatně skončit."

Motoristé si taky často neuvědomují, že tmě se musí přizpůsobit i oči. Vysvětluje nezávislý expert na bezpečnost silničního provozu Jan Pechout: "V podstatě nemáte žádné periferní vidění. I když máte dokonalá, nebo téměř dokonalá světla u auta, tak stejně vidíte plošně, nemáte prostorové vnímaní. Je to zkrátka úplně jiné než za běžných rozhledových poměrů."

Podle Pechouta mají jet řidiči v noci takovou rychlostí, aby své auto dokázali zastavit maximálně na sto metrech a volit pocitově nižší rychlost než je ta povolená.