Po silnicích už se nejezdí rovně, ale kličkuje

Výmoly na silnici nedaleko Roudnice nad Labem.

Zima sice prakticky skončila, ale sjízdnost silnic i nadále dělá motoristům vrásky. Správci a majitelé komunikací opravují výtluky zatím spíš provizorně. Důkladné opravy začnou teprve po naplánování a zjištění stavu až v nejbližších dnech nebo týdnech. Do té doby se budou silnice doslova jen záplatovat.

Pro řidiče je tu však projekt Výmoly.cz, kam mohou posílat obrázky poškozených silnic a říct tak silničářům, kde jsou ve špatném stavu. Své o tom ví například taxikář Petr Šimek z Českých Budějovic.

„Po silnici nejde jet rovně, musím často kličkovat a volit, kudy díru objet. Jízda trochu zvedá adrenalin,“ popisuje. Nic jiného mu však nezbývá, pokud nechce v některé z děr skončit. Na několika autech už musel měnit nápravy, přičemž výměna dílů a následné seřízení geometrie stojí i dvě desítky tisíc korun.

Někdy se prostě nevyhnete

Jsou ovšem situace, kdy se člověk už vyhnout nemůže. „Zrovna na Senovážném náměstí je taková díra, které se nešlo vyhnout z levé strany, protože tam jely vozy v protisměru a na pravé straně stál autobus. Musel ji prostě projet,“ vzpomíná pan Šimek.

Neutěšený stav českobudějovických ulic komplikuje práci i dopravnímu podniku, který provozuje MHD. „Častěji musíme kontrolovat kola a pneumatiky a věnovat se jejich servisu. Rozhodně se to projevilo v nákladech na servis vozidel,“ okomentoval ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Čtěte také

Opravy městských ulic musí zajistit radnice. Některé hlavní tahy, které přes město vedou, a silnice druhé a třetí třídy má na starosti Správa a údržba silnic. Hlavní tahy, tedy silnice prvních tříd, se opravují na základě objednávky od Ředitelství silnic a dálnic. Nejhorší úseky jsou okolo Vodňan a mezi Boršovem a Planou u Českých Budějovic. Tam letos počítají s úplnou výměnou povrchu.

Na důkladné opravy je zatím brzy

„Teplá obalovaná směs je vyráběna v obalovnách, které v tuto chvíli nefungují. Směs se totiž dá dělat podle technologických podmínek standardně až od 5 °C. Proto se zatím opravuje studenou obalovací směsí.

Pravdou je, že tyto opravy mají charakter spíš dočasné opravy, nikoliv trvalé, na druhou stranu pokud je výtluk správně vyčištěn a vysušen, tak i oprava studenou směsí nějaký čas vydrží,“ vysvětluje ředitel Jihočeské Správy a údržby silnic Jan Štícha.

Je potřeba, aby si řidiči dávali větší pozor a jezdili opatrně. Taxikář Petr Šimek se například snaží vybírat bezpečnější silnice. „Stalo se mi, že zákazníci vzali s nevolí fakt, že jsem chtěl jet po trase, která byla z mého pohledu maximálně o 700 metrů delší, ale zase nesrovnatelně lepší. Pokud by se to mělo opakovat, tak asi raději vypnu taxametr a projedu to po sjízdné silnici než po nějakém tankodromu,“ uzavírá.