Po dálnici se jezdí vpravo

5. březen 2019 13:19
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02971684.jpeg
0:00
/
0:00

Po silnicích se u nás jezdí vpravo. Tohle pravidlo u nás platí od roku 1939, kdy o změně z levostranného provozu rozhodla československá vláda a urychlil ji příchod německých okupantů. Tohle základní pravidlo pak platí nejen na silnicích, ale i na víceproudých komunikacích jako jsou dálnice. Čeští řidiči jakoby ale na pravidla nedbali.

Stačí vyjet jen kousek za Prahu a na dvacetikilometrovém úseku do Mirošovic napočítáme desítky aut, jejichž řidiči bez toho, aby předjížděli, si to v klidu šinou v prostředním nebo levém pruhu. A často nejedou ani povolenou 130kou. „Řidič jede v prostředním pruhu, my jedeme za ním, zadokumentujeme přestupek, zastavíme ho a zeptáme se, proč jede v prostředním pruhu. A odpověď zpravidla bývá taková, že se mu tam jede nejlíp, protože má rozhled do všech stran, připadá si tak bezpečně a proč by tak nemohl jezdit, když je to pro něj nejlepší,“ popisuje častou situaci šéf dálničního oddělení v Mirošovicích Miroslav Čihák.

Čtěte také

Tak nemohl, jezdí se vpravo, i když většina volí právě jiný než pravý pruh. „Určitě ten nejlevější, není to tam tak rozbité. Levý nebo středový, v pravém to prostě nejde.“ Takový řidič ovšem dostane pokutu do 2 tisíc korun na místě. Jen loni jich jen tamto úseku padlo přes pět set a zabírá to. „Jelikož jsem dostal pokutu za jízdu vlevo, tak se snažím pravý pruh dodržovat,“ vysvětluje jeden z řidičů.

Rada pro řidiče – vidím prázdný pravý pruh, zařadím se do něj. Vidím před sebou vozidlo, které jede pomaleji než já, přejedu do levého pruhu, předjedu a kdyžto bude bezpečné, zařadím se vždy do pomalejšího pruhu. Takže pokud dálnice není úplně plná, jako je třeba v pátek nebo v neděli, tak by všichni řidiči měli jezdit v pravém pruhu,“ upozorňuje Miroslav Čihák.

A to, že tento nešvar patří mezi nejčastější přestupky, potvrzuje i posádka rychlého policejního superbu. „Kromě rychlosti je to telefonování za jízdy. Potom jízda v pruzích, protože většina řidičů, nevím, jestli to nevědí nebo to dělají schválně, ale jezdí většinou v levém pruhu a třeba pouze stokilometrovou rychlostí a brání rychlejším. Jezdí se podle zákona vpravo.“

Čtěte také

Častým argumentem je to, že pravý pruh je rozbitý a řidiči si v něm nechtějí ničit tlumiče svého auta. „Řidiči v tomto mají pravdu, ale zákon hovoří jednoznačně – vždycky musí jet nekompromisně v pravém pruhu,“ říká Miroslav Čihák. Další argumentují tím, že po několika stech metrech by museli předjíždět další pomalejší auto nebo kamión. „Když bude 200 metrů před řidičem kamión, tak řidič pokutu nedostane. Policisté to řeší rozumně a 500 pokut, které byly uděleny, byly opravdu za to, že řidič jel dva kilometry v prostředním jízdním pruhu a absolutně neregistroval to, že pravý pruh je volný a měl se do něj podle zákona zařadit,“ podotýká Miroslav Čihák.

A už vůbec neuspěje argument, že jedeme maximální povolenou rychlostí, tak máme nárok jet vlevo. Od postihu za rychlou jízdu je tady policie, a ne že se řidiči snaží vychovávat mezi sebou. Pokutu od posádky passatu nebo superbu tak může dostat nejen ten, kdo jede rychle, ale i ten, kdo jede tam, kde nemá.

autor: pgj
Spustit audio