Plug-in hybrid - kombinuje elektřinu se spalovacím motorem

Plug-in hybrid Volvo C60 3

Každý, kdo se dnes rozhlíží po novém autě, určitě přijde do styku s alternativními pohony. Automobilky třeba kromě plynu čím dál více experimentují i s elektřinou. Kromě řady výhod to má to i své velké proti: s plně elektrickým autem zatím na dovolenou jen tak nedojedete. Na trhu ovšem najdete i auto, která jezdí zároveň na benzín i elektřinu a s ním už se na delší cestu vydat klidně můžete.

Plug-in electric hybrid vehicle neboli zkráceně plug-in hybrid, česky se mu také říká kříženec do zásuvky. To je auto, které má spalovací i elektrický motor. Můžete do něj tankovat benzín nebo naftu a zároveň ho dobíjet přímo ze zásuvky. Čím se liší od klasického hybridu, vysvětluje Robin Babický, technický ředitel českého zastoupení Mitsubishi:

Čtěte také

„Plug-in hybrid je lepší v tom, že má možnost větší akumulace energie, kterou si každé auto vozí s sebou. Pokud jsem schopný tu energii do baterky ještě někde doplnit, a u plug-in hybridů má baterka poměrně velkou kapacitu, tak pak je to velká výhoda, protože pracuji s elektromotorem, který využívá energii daleko lépe než spalovací motor.“

Vyjádřeno v číslech je elektromotor až o 70 procent účinnější než běžný benzinový nebo dieselový motor. Jeho baterka je sice poměrně těžká a na dálnicích se nechová zrovna ekonomicky, na druhou stranu téměř neplýtvá energií. Navíc v kombinaci se spalovacím motorem umožňuje plánovat cestu i na delší vzdálenosti.

„Plug-in hybrid je vlastně plnohodnotné auto, které můžu využit jak pro jízdu ve městě na elektrický pohon s nulovými emisemi, tak mi zároveň dojede na dovolenou do Švýcarska nebo do Chorvatska, a to bez jakéhokoli problému a vyhledávání nabíjecích stanic po cestě.“

Čtěte také

A to je už velký argument, říká motoristický publicista Jaroslav Vavera. Připomíná však, že ne každý plug-in hybrid může být spolehlivým partnerem na cesty. Přeci jenom je to velmi komplexní auto:

„Plug-in hybridů se v poslední době objevilo velice mnoho. Jsou alternativou jak už k turbodieselovým verzím motorů, tak k elektromobilům. Problém je ovšem v technologiích. Ne každý výrobce, který má funkčního hybrida, dokáže mít funkčního plug-in hybrida. Spíš to platí o výrobcích, kteří mají funkční elektromobil, protože ta problematika je trošku obšírnější.“

Do budoucna s plug-in hybridy nicméně počítají všechny velké automobilky.