Pětatřicátník v plné síle

00096034.jpeg

Jsou stavby, bez nichž si Prahu nedokážeme představit. A je jedno, zda jsou staré jen pár let nebo na město shlíží s nadhledem několika staletí. Vezměte si, kolik staletí dělí katedrálu sv. Víta a Tančící dům na Rašínově nábřeží, mezi nimiž je jen řeka Vltava. Jednou z takových staveb je i Nuselský most, který dnes slaví 35. narozeniny.

Plány na přemostění Nuselského údolí se objevily už za první republiky. Nakonec se k realizaci přistoupilo na počátku 60. let minulého století, aby v roce 1965 byla zahájena stavba podle návrhu architektů Vojtěcha Michálka, Stanislava Hubičky a Svatopluka Kobra. Před nimi se uvažovalo především o obloukovém mostě, ale tým zvolil prostý trám položený přes údolí na elegantních stojkách, a právě ty byly největším architektonickým oříškem, jak České televizi potvrdil Stanislav Hubička:

"Čím je most vyšší, tím jsou větší požadavky na podpěry, které musí být lehké, křehké, prostě odhmotněné. Finální podoba podpěr je nakonec kmen, který je dole široký a nahoře se zužuje - aplikace stromu."

Před 35 lety pak byla stavba dokončena. Délka 485 metrů, šířka 26 metrů, průměrná výška nad údolím 40 metrů a 20 000 metrů krychlových toho nejkvalitnějšího betonu. Není divu. Šlo o prioritní stavbu.

"U prioritních staveb dosahovala jejich kvalita vysokých úrovní, dnes mohu směle říct dokonce evropských kvalit."

I proto je most ve věku, kdy nás obyčejné lidi začínají choroby potkávat stále častěji, ve výtečné formě.

"Stav Nuselského mostu je dobrý, je zcela bezpečný pro provoz metra i automobilové dopravy," konstatuje Tomáš Mrázek z pražské Technické správy komunikací a dodává, "běžné kontroly probíhají jednou ročně, důkladnější kontroly potom jednou za šest let. Poslední se uskutečnila v roce 2005."

Pod bedlivým dohledem by tady tak měl být mnohem déle než my.

"Říká se, že vydrží 100 let a já se také domnívám, že při jeho vysoké kvalitě určitě vydrží," uklidnil z obrazovek České televize Stanislav Hubička.

Nejenže most do roku 1990 nesl jméno Klementa Gottwalda, ale také si vysloužil přezdívku Most sebevrahů, když z něj do údolí skočilo přes 300 lidí. I proto byly postupně budovány zábrany až do dnešní podoby.

"Od loňského září, kdy na Nuselském mostě proběhly poslední úpravy, nebyl ztracen jediný lidský život. Mostem sebevrahů bych ho proto už nenazýval."

Přitom původní návrh počítal dokonce jen s nízkým zábradlím s osvětlením.