Opravy D1 mají letos začít dřív. V úseku u Humpolce by ŘSD chtělo obnovit práce v dubnu.

Dálnice D1, Jihlava
Dálnice D1, Jihlava

Sedmá stavební sezóna modernizace D1 začne už za pár dnů. To je oproti původním plánům o pár týdnů dřív. Silničářům nahrává počasí.

Teploty na slunci šplhají k sedmnácti stupňům. Silničáři se proto rozhodli, že některé práce už mohou právě díky teplému počasí zahájit teď, vysvětluje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl: „Ty velké práce na modernizaci dé jedničky, předpokládám, že urychlí to příznivé počasí. I když ještě stále jsme oficiálně v podmínkách zimní údržby minimálně do konce března. Ale předpokládáme, že v nejbližších dnech, v horizontu maximálně týdne bychom měli zahajovat na prvních dvou úsecích modernizace. Bude to poblíž Prahy.“

Opravené jsou na dálnici D1 zatím asi dvě třetiny z 21 úseků. U sedmi dalších ale budou řidiči dál trénovat svou trpělivost, a to až do roku 2021. Hotovo přitom mělo být už vloni. Je navíc otázka, jestli skluz ještě nenaroste kvůli pracím na úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, odkud silničáři před Vánocemi vykázali italskou firmu Toto Costruzioni Generali.

Kdo dokončí modernizaci problematického úseku u Humpolce?

V horizontu několika týdnů by se mělo vypsat výběrové řízení, na základě kterého silničáři chtějí najít takovou firmu, která by opravy spustila už v dubnu. To potvrzuje i mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl: „My bychom samozřejmě s pracemi na D1 u Humpolce chtěli začít úplně co nejdříve, aby ten propad původního harmonogramu byl co nejkratší, eventuálně abychom dokázali nějak efektivně stahovat ten čas. Duben je nějaký horizont, se kterým bychom rádi pracovali. Nicméně ještě předtím samozřejmě potřebujeme mít hotový v ruce znalecký posudek o aktuálním stavu úseku.“

Tato rekonstrukce dálnice D1 mezi 94. a 104. kilometrem za jednu a tři čtvrtě miliardy korun začala loni na jaře.

Proč modernizace D1 neskončila dle původních plánů už vloni?

Ředitelství silnic a dálnic původně chtělo zahájit opravy už v roce 2012, opravovat se ale nakonec začalo až v květnu 2013. Termín dokončení se pak postupně odsunul z roku 2020 na rok 2021. Sami silničáři i ministerstvo dopravy tvrdí, že termín 2021 už opravdu dodrží. Ministr Dan Ťok za hnutí ANO dokonce před časem avizoval, že pokud by se tak nestalo, ve funkci skončí.