Odstraňování výmolů jako koníček

23. duben 2013 13:10

Někteří lidé jezdí autem proto, aby se dostali odněkud někam, jiní to mají jako pracovní povinnost, zatímco třetí skupinu motoristů řízení auta prostě baví. A tak mají chuť dělat něco i pro ostatní řidiče. Nejjednodušší je být zpravodajem Zelené vlny a díky ní upozorňovat na problémy na silnicích. Nebo můžete prostřednictvím serveru Výmoly.cz nahlásit díry na silnicích. Anebo můžete dělat všechno dohromady.

Tak jako pan Tomáš Majling ze Semil, který každé ráno vyráží se svou dodávkou ze severních Čech do hlavního města. A když potká nějakou díru na silnicích, tak ji vyfotí, a pokud vidí na cestách nějaký problém, zavolá na bezplatnou linku Zelené vlny a Global Asistance 800 12 20 12, protože je přesvědčen, že řidiči by si měli pomáhat.

„Kdo tráví 11 hodin za volantem denně, tomu přijde úplně normální poslouchat Zelenou vlnu a informace bere, kde se dá. A když funguje zpětná vazba, tak je dobré, že jsou ty informace přímo z místa. Pomáhá to ostatním řidičů,“ říká.

Čtěte také

Když před dvěma lety vznikl projekt Výmoly. cz, byl nadšený. O něčem podobném uvažoval, protože díry na silnicích potkává neustále a tak se okamžitě zapojil. A to tak nadšeně, že před pár dny byl vyhlášen nejúspěšnějším "výmolářem" roku 2012.

Pokud si teď tipujete, kolik musel nahlásit děr na silnicích, myslím, že se netrefíte: „Teď je tam kolem 370 nahlášených výmolů a opraveno je asi 40–50%. Prostě když nějaký vidím, zastavím, vyfotím ho a jedu dál,“ popisuje úspěšný výmolář.

Neuvěřitelná je podle Tomáše Majlinga úspěšnost – sám na začátku příliš nevěřil, že může fungovat projekt, ve kterém řidiči upozorní na výtluk a silničáři jej opraví. Ale už první nahlášený výmol jej přesvědčil.

„Byl jsem velmi překvapený, že to funguje. Že je to jednoduché a účinné. Pamatuju si, že první výtluk jsem nahlásil u Turnova, tam to bylo v hrozném stavu a nikdo s tím nic nedělal. Napadlo mě ho nahlásit. Během tří až čtyř týdnů byl opravený a silnice byla bez problému průjezdná.“

Logo

Za dva roky dospěl k jednoznačnému závěru. Hlavním problém přetrvávajících děr na silnicích je především to, že o nich silničáři nevědí. „ Určitě o nich nevědí, protože nemůžou projet všechny úseky, a když už o nich vědí, tak na místo, kde opravdu hrozí nebezpečí, aspoň dají značku a snaží se to opravit. Myslím, že snaha tam skutečně je, že to funguje, ale myslím, že je to všechno o penězích,“ soudí zodpovědný řidič.

Čtěte také

A právě tady pomáhá projekt Výmoly.cz, protože zákonné lhůty pro pravidelné prohlídky jsou u silnic nižších tříd dva až čtyři týdny. Pro Tomáše Majlinga se nahlašování děr stalo doslova koníčkem, denně přidává minimálně jednu. Navíc je to pro něj tak trochu i adrenalin, protože ne vždy je jednoduché výmol nafotit.

„Před ním nebo za ním si přibrzdím, nebo přemýšlím, kde bezpečně zastavím. Ale někde to nejde, tak dám varovné blinkry a ostatní řidiči mě musí objet. Já si ovšem v duchu říkám, že to dělám pro ně. Ale celé to trvá dvě minuty, tak jsem rád, když se potom odtamtud dostanu pryč a je to nafocené,“ popisuje. Řidiči a silničáři totiž nemusí být jen nepřátelé, ale i spolupracovníci.

autor: evk
Spustit audio