Odkud berou redaktoři Zelené vlny dopravní informace?

4. únor 2015 06:10

Dopravní zpravodajství se neustále vyvíjí. Už nestačí jen říct, že na dálnici je kolona, v současné době už vám redaktoři Radiožurnálu řeknou i to, jak dlouho se tam zdržíte. A to je pro řidiče velmi důležitá informace.

„Je v podstatě zásadní, zejména v Praze. Samozřejmě, D1 je příšerná dálnice a případně čekám nebo se jí vyhnu.“ Jak se podle vás získávají informace o čase stráveném v koloně? „Od dopravních zpravodajů nebo přes policii, centrály a tak dále, když jsou bouračky.“

Jenže k tomu, aby z rádia mohlo zaznít: „Šestikilometrová kolona a zdržení 45 minut, v protisměru 15 minut,“ potřebují redaktoři více než jen informace od zpravodajů a policistů. V Zelené vlně teď právě novou relaci chystá Bohuslav Beneš a na jednom ze dvou monitorů má otevřenou aplikaci Rodos, která sleduje pohyb aut především na dálnicích.

Čtěte také

„Teď se dívám na D1, je to vše zelené, takže jede plynule.“ Jsou tady místa po zhruba dvou kilometrech – zelené, žluté nebo červené právě podle intenzity dopravy. Je vidět jednak časové zdržení, ale třeba i rychlost projíždějících aut. „Pokud je tam třeba pět kilometrů v hodině, tak to znamená kolonu, když je tam nula, je to stojící kolona. Objevuje se tady i doba zdržením je to všechno orientační, ne přesně na sekundy, ale určitě nám to dá jasný signál, kde to stojí a jak dlouho se řidiči zdrží,“ popisuje Bohuslav Beneš.

Základem systému jsou data o pohybu téměř 140 tisíc firemních aut, která se ovšem kombinují ještě s dalšími informacemi. A tak se dopravního experta Rodosu Martina Hájka ptám, proč je to nutné? „GPSka nedokáže rozlišit, jestli je vozidlo na hlavním tahu nebo parkuje u benzínky, takže tam zase nastupuje mýtný systém a dopravní detektory.“

Neustálé změny

A díky tomu víme, o kolik času nás kolona obere, situace na silnicích se mění doslova každou minutou, zvláště když po nehodě kolony vznikají a ještě nevyzpytatelnější jsou chvíle, kdy se proud aut rozjíždí. „Informace od řidiče je pro nás zásadní, je nejrychlejší, protože ten člověk je na místě. Systém Rodos má určité zpoždění,“ říká Bohuslav Beneš.

Ve studiu Zelené vlny - vpravo aplikace Rodos, vlevo sepsaná dopravní relace do vysílání

Martin Hájek sice souhlasně přikyvuje, ale jedním dechem dodává, že jde jen o chvilkové prodlení. „Můžeme si představit, že 20 vozidel zaparkuje v koloně a to 20. nám řekne, jsem tady. O dalších 20 kolona naroste a vidíme co se děje prakticky v reálném čase.“

Čtěte také

Dvouletý pilotní projekt se pomalu chýlí k závěru, stát zatím nestvrdil jeho pokračování. Pomáhá ale dopravnímu zpravodajství Zelené vlny a užitečný může být i běžným řidičům. Díky stránkám viarodos se například mohou rozhodnout, jak jet z Prahy do Ostravy. „Třeba dnes vítězí D1, je to o půl hodiny rychlejší – 3 hodiny a 12 minut z Prahy do Ostravy. Kdežto severní cesta přes Hradec Králové je 3 hodiny a 45 minut,“ vyčetl Bohuslav Beneš z aplikace Rodos. Ale zítra to už může být zase naopak.

autor: evk
Spustit audio