Nové auto si samo přivolá pomoc, systém eCall funguje

19. září 2013
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jak funguje systém eCall

Systém, kdy si auto po nehodě zavolá samo záchranáře, skutečně funguje. A to i díky českým odborníkům, kteří tři roky testovali a vylepšovali systém eCall podobně jako jejich kolegové v dalších osmi evropských zemích. Vrcholem projektu HeERO je reálný crash test se zabudovanou jednotkou eCall. Ten český se odehrával včera vpodvečer a my jsme byli u toho.

„Červený Rapid se připravuje na crash test, je potřeba upevnit figurínu tak, aby imitovala řidiče za volantem a dlužno říci, že jednotka eCall není na první pohled vůbec vidět. „Je tady pouze tlačítko pro nouzové přivolání pomoci, když se třeba někomu v autě udělá špatně. Samotná jednotka je zastavěná v interiéru vozidla a není vidět.“

Čtěte také

Všechno je připraveno ke crash testu. Rapid se rozjíždí a v pětačtyřicetikilometrové rychlosti naráží do pevné překážky. Má 25 tun. Nárazem je aktivovaná jednotka eCall, která se datovou cestou sama propojí s linkou 112. „Tísňová linka, hovořte prosím. Haló, slyšíme se? Je ve vozidle někdo, kdo je se mnou schopen komunikovat? Vidím lokalizaci dopravní nehody. Jsou zde vidět auta a směry, kterými jela.“

Výhodou je, že hasiči přesně vědí, kde se nehoda stala a dokonce díky zapnutým pásům vědí, kolik osob by v autě mělo být. „Potvrzuji dopravní nehodu, osobní vozidlo, Praha-Řepy, Škoda Rapid, pravděpodobně uvězněná osoba, vyrážíme k místu zásahu.“ Díky jednotce eCall hasiči dopředu věděli, jaké auto na ně čeká, a proto mohli už cestou nastudovat, jak vypadají takzvané bezpečnostní prvky automobilu. „Jako pyropatrony v tomto případě jsou nad béčkovým sloupkem, to je ten prostřední nahoře a ví, že tam nemůže stříhat. Zároveň se může podívat, kde má přepínače pásů a baterii, kterou musí odpojit, aby zabránil dalšímu možnému vzniku požáru,“ přibližuje práci svých kolegů při vyprošťování Jaroslav Píš z hasičského záchranného sboru.

Čtěte také

„Vidíte, že si teď hravě poradili s utržením zadních dveří. V tuto chvíli je vytvořený dostatečný prostor pro to, aby mohli zachraňovanou osobu vyprostit,“ popisuje Jaroslav Píš. První crash test s českým eCallem skončil úspěšně a tak je jasné, že Luděk Proděl z hasičského záchranného sboru, který před pár lety stál u zrodu tohoto projevu teď září spokojeností. „Všechny prvky zafungovaly, automatizovaný tísňový systém odeslal informace, hlasově se propojil s naším testovacím pracovištěm a na první pohled tedy nebyly shledány žádné komplikace ani problémy,“ říká Luděk Proděl.

Jak funguje eCall v akci, mohou vidět i návštěvníci víkendových Dnů NATO v Ostravě. Podle rozhodnutí Evropské unie by za dva roky měl být pall ve všech nových autech.

autor: evk
Spustit audio