Nevyzpytatelná, taková je měsíc a půl dálnice D1. Zelená vlna prozradí, jaké místo je nejnebezpečnější

Modernizace D1, frézování vozovky
Modernizace D1, frézování vozovky

Rozbouraná dálnice na jedné straně, na druhé čtyři úzké pruhy, plné aut – tak vypadá už měsíc a půl dálnice D1 na celkem 30 kilometrech. Pro řidiče je to hodně náročné, v úzkých pruzích je k nehodě kousek. Ale poradíme vám – víme, které místo je nejhorší.

A víme to docela přesně, vždyť naše Zelená vlna sleduje 24 hodin denně situaci na našich cestách a to i díky telefonátům od vás řidičů, kteří volají na bezplatnou linku 800 12 20 12. A pokud volají o problémech na D1, pak se nejčastěji týkají jednoho místa - 45 kilometru. „Dobrý den, jedeme po D1 a na 45. kilometru byl nějaký ťukanec v zúžení a konec kolony je zatím v nedohlednu.“

Ano právě 45. kilometr dálnice D1 je tím nejproblematičtějším ze všech tří desetikilometrových úseků, kde se jezdí jen po jedné polovině dálnice. Potvrzují to i data systému Rodos, který, jak přibližuje Martin Hájek, nepřetržitě sleduje počet aut na dálnici. „Jednoznačně nejhorší úsek u Šternova na 45. kilometru, který generuje většinu problému ze všech tří uzavírek,“ říká Martin Hájek.

Čtěte také

A důvody jsou dva – jednak je to místo nejblíže Praze, takže tady jezdí více aut než v omezeních u Lokte či Jihlavy. Ale především je problém v členitosti terénu u Šternova. „Na dálnici je prudké klesání a potom stoupání, což při jakémkoliv shození dynamiky dopravního proudu může způsobovat, že těžká nákladní vozidla se v kopci pomalu rozjíždějí a může to vytvářet dysbalanci, která kolonu udrží daleko déle než na rovných úsecích,“ upozorňuje Martin Hájek.

Výsledkem jsou pak většinou drobné nehody, které ovšem znamenají kolony a zdržení pro další řidiče. Více než kde jinde je tady důležité dodržování bezpečné vzdálenosti a nenechat auto z kopce příliš rozjet, protože následné vyjetí z dolíku je pro kamiony problém. Navíc právě v tomto místě, tedy na 45. kilometru jsou pruhy ještě užší a je nezbytná takzvaná střídavá jízda. Redaktor Zelené vlny Bohuslav Beneš proto řidičům jednoznačně doporučuje.

Čtěte také

„Důležité je, aby jeli co nejplynuleji, protože když tam někdo začne brzdit, musí brzdit i auto za ním a už to má dopad na plynulost provozu – brzdí se dál a dál, hromadí se to a může vzniknout kolona,“ říká Bohuslav Beneš. A právě mezi Šternovem a Psářemi častokrát projede za hodinu více než 1200 aut. A to je hranice pro vznik kolon. „Obzvlášť v pátek nebo před svátky je tam velmi hustý provoz a kolony, i když se nic neděje,“ dodává Bohuslav Beneš.

Dosavadní zkušenosti ale potvrzují, že prakticky každý den dochází v některém z modernizovaných úseků k větším či menším kolonám hlavně vinou drobných nehod. Ale je to hlavně o řidičích, když budou opatrnější, projedou dálnici D1 rychleji.