Nenastartovali jste auto?

6. únor 2006 13:00

Co jste udělali, pokud se vám nepodařilo nastartovat auto? Tak to byla anketní otázka uplynulého týdne, do které jstese prostřednictvím naší internetové stránky zapojili vy, naši posluchači. A většina z vás, konkrétně 53 procent, tento problém řešíte nabitím baterie. O něco méně, zhruba 25 procent, použije startovací kabely. 14 procent respondentů naší ankety řeší nemožnost nastartování auta klíčkem tím, že ho roztlačí a pouze 8 procent lidí se obrátí na odborníky a zavolá do servisu. Každá možnost má samozřejmě své pro a proti, takže si teď řekněme, co kdy použít a čeho se naopak určitě vyvarovat.

Je podstatný rozdíl, jestli se vám ráno nepodaří nastartovat nové anebo starší auto. Zatímco auto starší výroby můžete zprovoznit klasickým roztlačením, u nového vozu vás tento pokus může vyjít na pěkných pár desítek tisíc korun, zvláště, pokud máte diesel. Takže, jaká auta bychom určitě neměli roztahovat či roztlačovat?

"Žádný takový motor, který má rozvody hnané řemenem, protože řemen jako takový absorbuje pouze tu část dynamických změn v otáčení motoru, které vyvíjí startér. To znamená, že když se budete snažit roztáhnout vozidlo, dostanete ho do rychlosti 15 km/h a zařadíte dvojku, tak ten řemen dostává takový náraz, jaký za normálního provozu nikdy nedostane. Právě při zimním startování tímto způsobem dochází k tomu, že řemen přeskočí a zpravidla se potká píst s ventily, to znamená totální škodu na motoru. Takže nedoporučuju v zásadě vůbec roztlačovat nebo roztahovat všechny motory, které mají řemenový pohon rozvodu," říká Libor Fleischhans z IHR Technika.

Ceny oprav se podle něj v závislosti na modelu pohybují od 20 000 do 100 000 korun. A že to skutečně nejsou planá slova, potvrzuje zkušenost jednoho našeho posluchače.

"Jednalo se o zhruba 12 let starou Mazdu 626, vybitá baterie, klasický případ. Problém byl v tom, že člověk, který řídil to roztahované auto, velice rychle pustil spojku. Náraz na motor byl tak velký, že se přetrhl rozvodový řetěz, následně se zlomil ventil v hlavě motoru a celá tahle akce nás potom vyšla na 35 000 korun."

U akumulátorů starších aut je pravděpodobnost vybití, a tím i nenastartování, vyšší, takže pokud auto v zimě nebudete delší dobu používat, je výhodnější baterii vytáhnout a dát ji třeba do garáže. U novějších aut se ovšem vyndávání baterie nedoporučuje.

"Vyndávání se nedoporučuje, protože tím člověk může poškodit spoustu dalšího příslušenství, krytů baterií. S vyndáváním baterie je spojená i další věc, a to je kódování a vymazání určitých věcí, rádiem počínaje, přes další a další. Dneska se opravdu baterie z vozů špatně demontují," říká Vladimír Stříbrský z Autoservisu Přerost a Švorc.

Podle něj je u novějších typů jedinou možností přivézt nabíječku akumulátoru přímo k autu. Ovšem to předpokládá garáž nebo alespoň zahradu, protože těžko si lze představit, jak si na například sídlištním parkovišti nabíjíte osm až dvanáct hodin autobaterii. Vhodnou variantou při nenastartování jsou proto startovací kabely, ovšem ne ty z nejlevnějších.

"Se startováním přes kabely je většinou problém a stejně auto často ani nenastartujete. V tomhle případě je opravdu nutné mít kvalitní startovací kabely a nebo zavolat asistenční službu, která má u sebe startovací kufřík, protože například u dieselových motorů mají být startovací kabely silnější, kleště, které se zapojí na akumulátor, musí být také kvalitnější, protože jinak se elektřina nepřenese. No, a nakonec doporučuji navštívit servis, kde se závada jako taková, pokud tam nějaká je, vyřeší."

Pokud ovšem se svým autem pravidelně navštěvujete servis, pak v případě nenastartování vozidla je nejjednodušší, a kupodivu i levnou, možností zavolání právě do toho vašeho servisu.

"Pokud člověk nějaký servis navštěvuje pravidelně, pak tam je asistenční služba často v rámci služeb zákazníkům zdarma. Samozřejmě, pokud člověk do toho servisu nejezdí, nenavštěvuje ho, tak potom si to musí zaplatit, ale pro stálé zákazníky je asistenční služba zahrnuta v rámci služeb zákazníkovi. Každý značkový servis si svoje lidi dneska hýčká," dodává Vladimír Stříbrský.

autor: evk
Spustit audio