Nejsme z cukru, ale vodu moc rádi nemáme

02423361.jpeg

Jízda na motorce je většinou spojena s hezkým počasím. Nesmí být ale příliš velké horko, protože pak nejsou ochranné motorkářské oděvy dost prodyšné. Zároveň však nesmí pršet. Nejenže je to nepohodlné, ale pro řadu motorkářů je voda na silnici menší nebo větší noční můrou. Přesto ji každý musí ovládat.

Základem bezpečné jízdy na motorce nejen v dešti je kvalitní obutí. Pneumatiky by měly mít nejen správný tlak, ale i vzorek, aby bezpečně odváděly vodu a aby kontakt se silnicí byl dostatečný. Je to ještě důležitější než u auta, protože motorka přijde principálně o stabilitu dřív než auto.

„Auto má čtyři kola, takže jeho stabilita je mnohem větší, navíc má většinou i systém ABS. Ten tedy už mají některé nové motorky také, ale na vodě prostě musí jezdit motorkáři maximálně opatrně,“ říká Josef Šiler, kaskadér a zároveň majitel motoškoly.

Když je na silnici voda, varuje zejména před agresivní jízdou. „Při nájezdu do zatáčky se nesmí prudce brzdit. Jízda musí být co nejplynulejší, což je vlastně základ k bezpečné, ale také k relativně rychlé jízdě. Styl jízdy brzda–plyn je tedy špatně stejně jako křečovité řízení motorky,“ pokračuje Šiler.

Silnější déšť je lepší přečkat třeba na pumpě

Velkým problémem pro motorkáře v dešti jsou velké louže a nečekané potoky vody na silnici, ve kterých motorka přijde o stabilitu mnohem dřív než auto. Jako velkou potíž vnímá Josef Šiler, mezi motorkáři přezdívaný jako Sršeň, rozbité silnice s nestejným povrchem.

„O kvalitě českých silnic se raději vyjadřovat nebudu, ale pokud člověk jede chvíli po kvalitním asfaltu, který po pár kilometrech vystřídá stará silnice se štěrkem a ne-li dokonce rozlitou naftou, jízda na motorce je nebezpečná. Pokud je k tomu ještě mokro, tak bych na české silnice na motorce raději nevyjížděl,“ říká.

Extra opatrní musí být ti motorkáři, kteří se při prvních kapkách nestihnou nebo nemohou schovat. Když totiž začne pršet, voda se na cestě mísí s pylem a prachem a vozovka je v prvních minutách deště pokrytá takovou kluzkou kaší.

Problémy jsou také na dálnici – třeba s viditelností. „V případě silnějšího deště je lepší zajet na první pumpu a raději ho přečkat, protože na helmě nemáte stěrače, takže nevidíte. Navíc auta nejsou k motorkářům zrovna ohleduplní, což může být za deště problém,“ uzavírá Josef Šiler alias Sršeň.

Jestliže za sucha je efektivnější brzdit brzdou přední, za mokra získává na významu brzda zadní. Brzdění řízeným smykem zadního kola se dá totiž lépe zvládnout než ztratit na vodě kontrolu nad kolem předním. Zejména v krizových situacích, které na mokru mohou přijít dřív a snáz než na suchu, je obrovským pomocníkem systém ABS.