Nejmodernější auta už zaparkují i bez řidiče

Parkovací zóny v Praze
Parkovací zóny v Praze

Počet aut s vyspělými technologiemi rychle stoupá. Už dávno nejsou bezpečnostní asistenti pouze výsadou luxusních vozů. Automobilky mezitím elektronické pomocníky v autech dál vylepšují a ty nejmodernější systémy pak montují do svých prémiových modelů. Velký vývoj aktuálně zažívají například parkovací asistenti.

Řidička Simona sedí za volantem pětimetrové limuzíny Hyundai Genesis s chytrým parkovacím asistentem. Ve stísněných podzemních garážích zaparkovala velmi přesně a bez obav, že auto odře. Volant se sám točil, ona ovládala pouze brzdu a řadicí páku. „Musím říct, že jsem sama nikdy nevěřila, že je auto schopno samo zaparkovat. Přesvědčila jsem se, že je to možné.“

Čtěte také

Pro automobilový průmysl, využívající nejmodernější technologie, je ale možné mnohem víc. Na trh se pomalu začínají dostávat vozy, které umí zaparkovat úplně samy, aniž by v nich seděl řidič. Jako nové BMW 7.

Auto zaparkujete pohybem prstu

Podle Timo Resche z německé automobilky stačí, když řidič zastaví před volným místem, vystoupí a na dotykovém displeji klíčku od vozu pohybem prstu auto zaparkuje. Automobilky mají ale s automatickým parkováním ještě smělejší plány.

„Člověk zaparkuje třeba někde před hotelem, vystoupí a díky svému smartphonu nebo hodinkám už řídí jenom přímo ten provoz auta, které řídí samo. Vyvíjí to třeba Audi,“ říká motoristický novinář Petr Holeček. Nebo také Land Rover či Mercedes.

Čtěte také

„Vidím problém v tom, že stále není dořešené, na základě čeho to auto bude fungovat třeba v podzemních garážích, nemůže samozřejmě používat družice GPS. Taky se může vybít telefon nebo hodinky a auto už nemusíte najít. Pořád ještě není dořešená legislativa, kdy v Evropě třeba ještě není jasné, jestli auta vůbec můžou jezdit sama bez řidiče. Automobilky říkají, že ano, že to bude velký trend, v roce 2040 budou všechna auta už jezdit a parkovat sama, ale ještě je potřeba vyřešit hodně věcí,“ uzavírá Petr Holeček.