Nejistota, ale proto větší bezpečí na místech pro přecházení

15. červenec 2014
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy V místě přecházení širším než 7 metrů ostrůvek musí být podle normy

Stovky přechodů pro chodce nahrazují po celé republice takzvaná místa pro přecházení. Města a obce s nimi mají dobré zkušenosti. Barevné vyústění do silnice se sníženými obrubníky v lidech nevyvolávají falešný pocit bezpečí a riskantně se nevrhají pod kola aut. Často si ale nejsou jistí, kdo na nich má vlastně přednost.

Myslíte si, že na přechodovém místě mají dávat řidiči chodci přednost? „Na přechodu pro chodce určitě, ale jinak si nejsem jistá.“ Testuji znalosti chodců u nového místa pro přecházení kousek od centra, na páteřním tahu Žďáru nad Sázavou. Iveta Jeníková neví, že tady přednost před auty nemá. Pán v tričku, který vyrazil s manželkou na nákupy, ale odpovídá suverénně. „Řidiči mají přednost.“

Čtěte také

Jeho manželka Kamila si dává u silnice pozor, ať už je na ní zebra nebo ne. „Samozřejmě, levá, pravá. Člověk nevěří. Auto najednou pojede a nevíte, co ho napadne.“ Místa pro přecházení jsou podle statistik dopravních nehod bezpečnější, než přechody pro chodce. I ti, kteří si nejsou jistí, jestli mají nebo nemají přednost před auty, jsou obezřetní a čekají, říká ze zkušenosti vedoucí žďárského dopravního inspektorátu Zdeněk Kubík.

„Možná může spíš dojít k takovým úsměvným situacím, že některý řidič zastaví a ukazuje chodcům, že mají přejít a naopak chodec bude ukazovat, že nemá přednost a ať auto jede. Já doufám, že bude docházet jenom k takovým situacím, že se nám tam nestane nic vážného.“

Výbornou zkušenost s místem pro přecházení mají v Jihlavě v Okružní ulici. Jde dokonce o nejbezpečnější místo pro chodce ve městě. Takzvaná přechodová místa přibývají také v Havlíčkově Brodě. Osvědčuje se v ulicích Ledečská, Husova, Humpolecká a Pražská. Naopak dokonce i na přechodech pro chodce se semafory dochází k velmi nebezpečným situacím, které vyvolává onen falešný pocit bezpečí.

Čtěte také

„Setkáváme se s tím, že chodec čeká na červeného panáčka, skočí zelený a on bezhlavě přechází komunikaci a nikam se nedívá. V zimním období, nebo když je déšť a seshora jede nákladní automobil, který je naložený 30 tunami a padne mu tam červená, tak řidič nemá šanci zastavit. Proto i z toho důvodu se semafory vypínají. Máme z toho strach, a už se to stalou, že dochází ke zbytečným nehodám chodců a vozidel,“ upozorňuje Zdeněk Kubík. Na Vysočině už nahradila místa pro přecházení desítky přechodů pro chodce.

Spustit audio