Na dovolenou v jedné stopě

20. červen 2007 12:21

A je to tady. Tedy čas dovolených je tady. Někdo jede autem, jiný letí letadlem. Vyznavači jedné stopy mají jasno - jede se na motorce. Za dlouhých zimních večerů jste si už určitě nad mapou připravili nějakou tu trasu. Jedno je jisté. Ať už jste se rozhodli pro Chorvatsko nebo pro motorkáře oblíbené Norsko, je nutné na cestu připravit nejen sebe, ale i stroj.

Bylo by asi hodně smutné, kdyby nám motorka, kvůli zanedbané přípravě vypověděla službu třeba uprostřed Rumunska. Existují dvě možnosti, jak se připravit. Buď můžeme motorku svěřit do rukou servisu, kde vám ji rádi za nemalý peníz zkontrolují a na cestu připraví a nebo, pokud si trochu věříte, pustíte se do toho sami. Na co myslet před cestou jsem se zeptal Milana Štumpy, vedoucího servisu v Mari moto.

"Je potřeba zvážit, kam na dovolenou jedeme - něco jiného je tuzemská dovolená někde na Orlíku anebo v zahraničí. To se potom budou počítat kilometry na tisíce, a tak je dobré zkontrolovat před jízdou náplně, jestli jsou dobré brzdové destičky, v jakém stavu jsou pneumatiky, atd."

Při delší cestě na motorce s sebou samozřejmě povezeme i nějakou tu bagáž. A tady začíná boj o místo. Rozhodně kvůli kartáčku na zuby nevyhazujte náhradní žárovky nebo nářadí. Ten, kdo má na svém stroji kufry, musí počítat také s tím, že zatížená motorka bude mít výrazně odlišné jízdní vlastnosti, než na jaké je motorkář zvyklí.

"Při vyšších rychlostech většinou motocykly inklinují k rozkmitání řidítek, protože se odlehčí přední část motocyklu - na to je potřeba myslet. Stejné to bude i při brzdění - brzdná dráha bude delší - a také bude náročnější klopení motorky do zatáček."

Pokud to motocykl umožňuje, nastavíme tvrdší podvozek a více nahustíme pneumatiky. A ještě jedna důležitá věc. Kufry na motorce rozhodně není dobré přetěžovat.

"Na první pohled se zdá, že se nic neděje, kufr prostě drží, takže do něj věci napěchuji a jedu. Bohužel, na servisu je to vidět z druhé stránky, protože při překročení povolené hmotnosti může dojít až k poškození rámu motocyklu, a to není levná záležitost - například prasklá zadní část rámu."

Na co nesmí motorkář před cestou zapomenout, je sada na rychlou opravu pneumatiky. To je velmi praktická věc.

"Je to sice další boj o místo, ale velmi to ušetří případné starosti. Doporučuji sprej na rychlou opravu pneumatik, šitíčko nebo knoty - za jejich pomoci si člověk dokáže opravit pneumatiku bez její demontáže. Osobně mi knoty přijdou funkčnější, spreje fungují u bezdušových pneumatik. U pneumatik s duší tyto provizorní opravy moc nepomáhají."

Zdá se, že motorku máme připravenou. A co řidič? Ten by se měl určitě také připravit. Třeba nějakou cvičnou víkendovou jízdou, a to i s plně naloženou motorkou, aby si přece jen na jiné chování zvykl. Každopádně přejeme spoustu šťastných kilometrů a jeďte opatrně.

autor: bob
Spustit audio